Vi människor har en tendens att blunda för det som är jobbigt. Att ta tjuren vid hornen, möta våra rädslor och obehag med stoisk blick, är tämligen ovanligt. De flesta gömmer sig. Vissa som barn.
I min professionella så kallade karriär har jag otalet gånger mött människor i kris som undvikit sina problem. Stuckit huvudet i sanden. Eller till och med gömt sig rent fysiskt. Man vill inte se. Man vill inte konfrontera det som är jobbigt. Om du går i ett köpcentrum är många av dem du möter i en varierande grad av kris. Det syns inget på utsidan, men på insidan är det kaos i dessa människors liv. Detta är mycket vanligare än vad många tror, och den som inbillar sig att det endast gäller personer med stora psykiska problem eller missbruk tar miste.
Så här fungerar vi människor. I olika hög grad, förstås. Vissa klarar alldeles utmärkt av att ta sig an utmaningar och problem. Men många blundar för sina bekymmer och hoppas att de ska försvinna eller skjuter dem framför sig. Väldigt många självmedicinerar för att klara av vardagens alla måsten och prestationskrav.
Detta förhållande förklarar inte bara problem i människors privatliv utan i hög grad också varför stora kriser uppstår i länder och regioner. Trots alla varningar, trots alla varningslampor som lyste och trots att USA till och med gick ut med sina underrättelseuppgifter till media, trodde den ukrainska ledningen in i det sista inte på ett krig. Det verkade inte logiskt.
Ukraina var oförberett därför att de inte kunde föreställa sig att det skulle hända. Det är någonstans begripligt att resonera så. Vi vill inte tro att det blir krig precis som att vi inte vill tro att det blir en ekonomisk depression, en förödande jordbävning eller ett oväntat dödsfall i familjen. Vi håller sådana tankar på avstånd, och det är både mänskligt och rimligt på många sätt. Ett sätt att klara vardagen. Men det kan som bekant få katastrofala konsekvenser när det kommer till storpolitik.
Ty vi vet ju att det kan bli krig. Katastrofer kommer, och oväntade dödsfall i familjen sker. Reaktionen efteråt är nästan alltid densamma: ”Vi förstod att det kunde hända, men vi trodde ju inte att det skulle drabba just oss!” Frågan är snarare varför det inte skulle drabba oss? Vad gör oss fredade från allt ont bara för att det inte har hänt än?
När underrättelsetjänster, militära bedömare, makthavare, opinionsbildare och allt däremellan nu kalkylerar riskerna för ett ryskt angrepp på ett EU- och Natoland märks åter igen samma attityd. Vissa är visserligen helt öppna med att de förväntar sig ett ryskt angrepp av något slag inom två till tre år. Beroende på händelseutvecklingen i Ukraina. Men det är påfallande många som skrattar bort hotet.
Förmodligen är det ännu fler som innerst inne i magtrakten inte kan ta in perspektivet att vi inom bara några år kan ha ett stort krig i vår del av Europa. Särskilt otänkbart är detta för oss svenskar. Vi trodde ju att vi levde i den eviga fredens tidevarv. Svensk politik behöver bli mer krass. Ty även om det pågår en stegvis verklighetsanpassning i det svenska samhället just nu, med mångmiljardsatsningar på Försvarsmakten, donationer av militärt bistånd till Ukraina och fokus på civil beredskap, är det något helt annat att vakna upp inför kalla fakta att en rysk drönare en morgon har slagit ut vår energiförsörjning. Vårt samhälle är inte anpassat för en större kris.
Det sägs allt oftare att Sverige inte är i krig men att det heller inte råder fred. Det är en relevant beskrivning. Det märks på stämningsläget i landet att allt inte är som vanligt. Att ens barn allt oftare ställer frågor om risken för krig betyder att det pratas även i de lägre åldrarna. Kanske är vi i ett slags förkrigstillstånd just nu. Vi behöver åtminstone våga tänka den tanken.

(S)ent (s)ka (S)yndaren vakna!
Det finns andra typer av storkris och halvt om halvt samhällskollaps än krig med Ryssland som det känns sannolikt att vi går mot. Professor David Betz vid King’s College i London är en av dem som tror att den tilltagande polariseringen i ett antal västeuropeiska länder (till stor del, men inte enbart, orsakad av massinvandringen) gör att inbördeskrig är sannolikt inom en relativt snar framtid.
Jag har hört de där resonemangen från en rad röster under ganska många år. Inbördeskrig. Kollaps. Men jag ser det sällan underbyggas med något konkret och trovärdigt. Det verkar mest vara en överdriven tolkning av samhällsutvecklingen (alltid i tangentens riktning, vilket sällan speglar en samhällsutveckling) kombinerat med dystopiska fantasier. Tittar vi på Sverige specifikt ser vi förvånansvärt små förändringar vad gäller förtroende för det offentliga och tillit till medmänniskor. Givet det demografiska förändringen kunde man anta att det skulle störtdyka, men så har inte skett. Grogrunden för några samhällsomstörtande verksamheter är närmast obefintlig.
Snacka om att vara mer än lovligt naiv!
Det pågår ju redan ett lågintensivt inbördeskrig i landet där de kriminella växer för varje år som går och belastningen på samhället ökar i samma omfattning.
Man beräknar att den totala kostnaden för företag är nästan 100 miljarder kronor per år.
Den kriminella ekonomin uppskattas omsätta mellan 100 och 150 miljarder kronor per år.
En gängkriminell kostar samhället över 23 miljoner kronor över en 15-årsperiod, vilket inkluderar kostnader för polis, domstol och kriminalvård.
En enskild dödsskjutning kostar samhället cirka 75 miljoner kronor.
Välfärdsbrott kan leda till att miljardtals kronor försvinner från välfärdssystemet.
Det mänskliga lidandet för de som utsätts för brott kan inte värderas i pengar.
Att Sverige har problem med maffialiknande kriminalitet betyder inte att vi har ett inbördeskrig. Jössesamalia. Ta och bildgoogla ”inbördeskrig” och återkom.
Bra att Hans Li Engnell lägger ribban tillräckligt högt för att det ska vara ouppnåeligt. Men ni kan vara lugna för att vi jobbar på det ändå.
Nej tompas11, de kriminella växer inte för varje år som går. Nuvarande regering har tagit tag i det och de kriminella gängen pressas tillbaka. Tyvärr har de funnits i många år så detta är inget man löser i en handvändning.
Vänstersidan vill ju att gängen ska få vara ifred, bidragen ska fortsätta och inga skjutglada 13-åringar ska hamna i finkan. Var du fått idén att en dödsskjutning kostar 75 miljoner kan man undra över. Om/när polisen efter ett spaningsarbete tar busen så blir det rättegång och förhoppningsvis fällande dom med utvisning som följd. En tid i finkan och sen iväg, inga 75 miljoner för det.
Välfärdsbrott kostar pengar men även där är vi på rätt väg. Att du och några till vill att detta fixas omgående visar bara att du inte har en susning hur det går till i ett demokratiskt samhälle. Men det är väl därför du är lite förtjust i Putin med anhang.
Arne som vet kan väl tala om hur mycket en dödsskjutning kostar enligt hans personliga beräkningar både innan och efter Tidö pressade tillbaks de kriminella gängen?
”Var du fått idén att en dödsskjutning kostar 75 miljoner kan man undra över.”
Faktum är att den siffran kan relateras från olika media, det är bara att söka på nätet. Svårare än så är det inte. Här har du samma siffra från Uppsala Universitet nämligen 75 miljoner.
https://www.uu.se/institution/bostads-och-urbanforskning/nyheter/arkiv/2023-09-15-skjutvapenvaldet-riskerar-att-sta-samhallet-dyrt
Sedan så har kostnaden för en gängkriminell reviderats från 23 miljoner till 30 miljoner. Så det blir absolut inte mindre summor över tid utan precis tvärtom.
https://www.tv4.se/artikel/1et5YnGnKzNHQlESgdFO4B/notan-foer-en-gaengkriminell-dyrare-nu-uppe-i-30-miljoner
Arne, du får låta någon kunnig lära dig att Googla.
Det finns ju andra uppgifter vad en skjutning kostar: https://www.tryggtboende.nu/post/avhopparens-tillit Att Aftonbladet och andra sprider att det kostar 75 miljoner kan man bortse ifrån. Jag såg att polisen gått ut med samma uppgift men ingen specificerar var kostnaderna kommer ifrån. Att advokater tar bra betalt vet jag men resten? Så du får nog vara så god att komma med en detaljerad spec var kostnaderna kommer ifrån. Ett år i finkan 1,4 miljoner.
Att du Arne har problem att ta till dig vad forskare inom området säger är inte mitt problem utan helt och hållet ditt problem.
Arne har alltså ingen aning men ifrågasätter Aftonbladet eftersom de säger emot honom.
Arne vet bäst om Arne får säga det själv. Men det är också hans enda sanning.
Ja du tompas11, jag ifrågasätter din uppgift om 75 miljoner för en dödsskjutning. Jag frågar var kostnaderna kommer ifrån. Du skriver att forskare påstått det. Då har forskarna specat hur de kommit fram till det. Kanske du skulle googla lite och visa länken till vad som ingår istället för att skriva att det är mitt problem. Du påstår en sak, du får visa att du har rätt. Jag påstår att en dödsskjutning kostar betydligt mindre.
Som Arne Nilsson själv brukar skriva är det bara att googla.
Om det inte gäller honom själv förstås.
Att du Arne inte klarar av att söka information på nätet och dessutom vägrar att ta till dig fakta är faktiskt ditt enskilda problem. Detta framgår tydligt i denna fråga och i synnerhet när det gäller kriget i Ukraina. Anledningen och bakgrunden till denna trångsynthet samt svårigheten att ha mer än en tanke i huvudet kan man spekulera om. Eftersom jag inte är psykolog till professionen så överlåter jag dessa bedömningar till expertisen inom området.
Till tompas11. Jag klarar alldeles utmärkt att söka på nätet. Jag har hittat mängder med länkar om att en dödsskjutning kostar 75 miljoner. Det jag inte hittar är en redovisning av vari kostnaderna består. Lite svepande att det är vård av traumapatient, rättegång, fängelse, men ingen mer detaljerad redovisning. Därför bad jag dig om att ta fram den. Då skriver du att jag får be nån kunnig att lära mig att googla. Det är inte ett bra svar. Hur jag än letar så hittar jag inte hur man kommit fram till detta. Därför ber jag dig än en gång att ge mig länken där de 75 miljonerna redovisas i detalj. Klarar du inte det så utgår jag ifrån att beloppet är en killgissning av nån. Som du sen vidarebefordrar utan att fundera på rimligheten i beloppet.
Andra är papegojor och Arne säger bara sanningen.
Trot, trot , trot om ni vill – ja det är nästan sanning!
Lite lustigt är det i sammanhanget att både Hans och Arne slår ifrån sig allt vad de kan.
Vi behöver inse att det kan gå åt helvete gäller förstås i andra frågor och för andra människor och aldrig för den egna käpphästen.
Lite lustigt är det allt som sagt var.
@ Jonas 17.43.
Det intrycket har jag också.
T.ex. har Hans varit tillskyndare av den svenska destruktiva massinvandringspolitiken långt in på 2000-talet. Då kan det vara motigt att erkänna att den är fel, trots att resultatet av densamma är uppenbart förskräckande.
T.ex. har Hans varit tillskyndare av den svenska destruktiva massinvandringspolitiken långt in på 2000-talet. Då kan det vara motigt att erkänna att den är fel, trots att resultatet av densamma är uppenbart förskräckande.
Jag har medgett flertalet gånger att jag omprövat min tidigare inställning i migrationspolitiken, och vill du inte gräva i arkivet kan du ju förslagsvis läsa denna text:
https://www.fristad.eu/2025/07/jag-hade-fel/
För någon som du, som alltid har rätt i allt, blir det intressant att se om du i framtiden får anledning att ompröva din ryssvänliga hållning eller om ansvaret för framtida krig mellan Väst och Ryssland också är alla andras fel utom Rysslands.
Lite lustigt är det i sammanhanget att både Hans och Arne slår ifrån sig allt vad de kan.
Det är nog den som påstår att vi står inför ett inbördeskrig som har bevisbördan här.
Mer exakt var står det att vi står inför ett inbördeskrig?
Kan du definiera inbördeskrig?
Duger t.ex the Troubles?
Definitionsfrågan är inte oviktig som du vet från specialoperationen i Ukraina.
Det är som det är, är min filosofi. Att. när något händer som rubbar normala rutiner så får jag hantera det. Det har fungerat hittills. Kan man förbereda sig? Tja, på vad? Vissa preppers har förberett sig på en kris där det blir brist på det mesta. Det har jag inte gjort eftersom jag inte vet vad som kommer att hända som bryter vardagsrutinerna.
Så, jag tar livet som det kommer men har givetvis marginaler för sånt som händer lite då och då.
Det kan låta som det stämmer utifrån det intryck du ger. Vi får hoppas att marginalerna står dig bi den här gången!
Här sticker socionomen som är moderat fram både huvudet och hakan.
Är han moderat, minsann?
Jag underkänner allas kommentarer. EU bör rakt av kicka ut dessa shitole-countries som Ungern, Slovakien och kackerlacksländer som konstant läcker information till Putin.
Tja, Nmr, Maduro och socialisterna gråter så klart. Därför är detta är en bra sak!
Ja, där finns ju andra, nya, att släppa in istället.
Arne Nilsson har som vanligt otur med sin tajming. När han berättar om Tidös alla framgångar berättar polisen om läget. https://www.sverigesradio.se/artikel/9107200
Lite som om min personlige favorit sosse Jan skulle dribbla in sig i ett hörn nu när arga Magda och AiP står där med skägget i brevlådan och den otvättade röven svajar som ett plakat i vinden. I den här takten blir det ingen valvinst nu heller.
Jag säger som J. D. Vance sa vid säkerhetskonferensen i München i våras. Dvs. att hotet mot Europa inte komner från Ryssland eller Kina, utan inifrån EU. Då nämnde han att EU och UK kraftigt begränsar yttrandefriheten, inför censurlagar samt ogiltigförklarar demokratiska val när valresultatet ej faller EU-apparatjikarna i smaken (Rumänien). Till råga på allt applåderar EU en generös asylinvandring (som resulterar i många illegala invandrare) från utom-Europa, vilken förstör samhällskittet inifrån.
Jag förordar dock ett eget starkt, alliansfritt försvar som vi hade under kalla krigets glada dagar. Inte som vi har det nu med DCA där Sverige har blivit en amerikansk bananrepublik under The Deep State.
I Rumänien ogiltigförklarade Högsta Domstolen första omgången av presidentvalet. Detta eftersom Ryssland bedrivit en påverkanskampanj för en av kandidaterna. Det var alltså inte EU som ogiltigförklarade valet utan Rumäniens HD. Vad gäller asylinvandring till EU så har den nu strypts rejält. I Sverige går vi mot mycket låga siffror.
Sverige var visserligen alliansfritt tidigare men alla visste att vi lutade oss mot USA för vårt försvar. Nu är vi med i en försvarsorganisation som kan stötta oss om/när vi blir anfallna. Vi har aldrig haft kärnvapen vilket skulle behövas som avskräckning mot ryska galningar. Putin nyttjar ju det hela tiden för att få fredisarna att kissa i byxorna och hävda att vi måste ge upp direkt om ryska trupper står vid gränsen. Med NATO bakom oss så har vi kärnvapen att skramla med. Men du kanske hellre ser att Putin tar över Sverige?
Den här Arne Nilsson blir i det nämste direkt abnormt upphetsad vid tanken på ett rejält krig. Tydligen är det något vi får vänja oss vid. Riktigt rejält vore kärnvapen tycker Arne som väl tror att han skulle få bära väskan med nödvändiga nycklar. Du borde växa upp Arne Nilsson . Kanske lägga en slant på en duktig psykolog men åtminstone lägga dataspelen åt sidan för ett tag om du klarar abstinensen?
Ni borde läsa Wilderängs blog. Total krigshets med att Sverige skall skaffa egna kärnvapen och hota ryssen med.
Att vi ska bete oss som ryssen, alltså?
@ Magnus 22.30.
Jag läser inte Wilderängs blogg, eftersom hen har grava personliga problem, och hens blogg blir därefter.
Kärnvapen kan vi få i fredstid hastigt och lustigt i.o.m. DCA.
@ Arne 16.01.
Du håller inte med JD Vance att EU och UK har ett problem som kommer inifrån?
Ogiltigförklarandet av presidentvalet var helt i linje med EU:s inskränknigar av demokratin enligt Vance. Jag slår vad om att om USA hade blandat sig i ett presidentval.på samma sätt så hade det inte ogiltigförklarats under påtryckningar från EU. EU styrs ju i mångt och mycket av The Deep State.
Redovisa fakta som säger att asylinvandringen har strypts rejält till EU.
Du får kolla själv. Jag utgår ifrån att du klarar det.
Arnes regler gäller inte Arne. Bara andra.
Jag citerar:
-Då skriver du att jag får be nån kunnig att lära mig att googla. Det är inte ett bra svar.
-Klarar du inte det så utgår jag ifrån att beloppet är en killgissning av nån.
Jag drar slutsatsen att det är ytterligare ett tomt påstående från en pladdrig Arne Nilsson.
@ Arne 14.52.
Enligt Eurostat:
First time asylum applicants to EU:
2020___415235
2021___535985
2022___873680
2023__1049510
För 2024 fanns ingen tillförlitlig data.
2023: Närmare 410 000 personer beviljades asyl i EU-länderna.
2024: Totalt 387 635 asylansökningar beviljades i EU. Nya regler kommer på plats i juni 2026. Jag utgår ifrån att 2025 får färre som beviljas än 2024. Sen sjunker det ännu mer.
Tvärtemot vad Arne hävdar, så visar siffrorna att asylinvandringen till EU ökade rejält.
Av detta måste man dra slutsatsen att hen är en lögnhals.
Hens inställning till fakta återspeglas också i hens kommentarer om Ukrainakriget o.d .
@ Arne 15.37.
Jag pratar om antalet asylansökningar till EU (och som resulterar i många illegala invandrare). Hen pratar nu om beviljade asylansökningar i EU.
Men även här ljuger hen att asylinvandringen skulle ha minskat rejält, genom att ohederligt redovisa ej jämförbara siffror för 2023 och 2024. Det är nämligen tvärtom vad hen fabulerar, vilket redovisas nedan med data hämtade från Eurostat (ec.europa.eu)
”År 2024 beviljade EU-länderna skyddsstatus till 437900 asylsökande, en ökning med 6,9 % jämfört med 2023 (409530).”
Vidare. Årliga positiva beslut på asylansökningar i EU:
2020___280395
2021___274860
2022___383695
2023___409530
2024___437900.
Statistik från EU. Minskningen framgår tydligt av grafen. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Asylum_applications_-_monthly_statistics Så, den om påstår något kanske ska visa var han hittat det.
Vad blev facit? Idiotin 7 poster. Ni är ju lika snurriga båda två.
Det blir en åttonde post. Eftersom gruelse inte visar länkar till sina siffror så gjorde jag det till slut. Antagligen måste man göra så när gruelse & cö kommer med felaktiga uppgifter. Det där att googla är knepigt det.
”Det där att googla är knepigt det.”
Ja jag har förstått att Arne har lite problem med det, men skam den som ger sig.
Min länk för beviljade asylansökningar i EU bl.a. för åren 2020-2024:
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Asylum_decisions_-_annual_statistics#:~:text=Decisions%20made%20at%20first%20instance%20resulted%20in,war%20in%20Syria%20in%202016%20and%202017.
Man ser i länken att:
”År 2024 beviljade EU-länderna skyddsstatus till 437 900 asylsökande, en ökning med 6,9 % jämfört med 2023 (409 530).”
Arne har inte presterat ngn länk som underbygger hens motstridiga påstående från hens kommentar 15:37:
”2023: Närmare 410 000 personer beviljades asyl i EU-länderna.
2024: Totalt 387 635 asylansökningar i EU.”
Den springande punkten är varifrån kommer Arnes angivna 2024 års antal beviljade asylansökningar. Arnes förmenta siffra 387 625 är betydligt lägre än länkens 437 900. (2023 års siffror stämmer dock.)
Upp till bevis!
Arne, ignorera bara, servera inte siffror till rysstönten. Vars enda syfte är att försöka avleda ifrån, och sabotera Hans poster i ämnet.
Bara ignorera länkar som motsäger det egna påståendet skriver Suck. Som råd till Arne Nilsson.
Det är ju exakt vad Arne Nilsson alltid gör så om Suck tror att han kommit på något extra så var Arne Nilsson långt före honom på den banan. Arne Nilsson kryddar dessutom soppan med att vägra ange egna länkar. Något Suck inte kommit på än.
Hans får verkligen debatt i ämnet då.
”Jesper” lilla brun”näsa”
Och vem fan är du?
Dito
Efter flera stoppade inlägg av bloggägaren lägger jag kanske av. Bedömningarna verkar göras på ett godtyckligt och ologiskt sätt för att stötta Putin och hans anhang.
Razom do peremohi! Smert voroham!
Svårt att veta vad som är ironi och inte i dina inlägg.
Varför tror Hans Li Engnell att det ironi och inte satir?
Enar är inte en lika kul skämtare som Arne så det är väl Hans artiga sätt att skriva att han inte tar honom på allvar helt enkelt. Det finns några stycken som bara inte kan tas på allvar. Ingen glömd och ingen nämnd.
USA avbryter leveranser av vissa vapen till Ukraina och har samtidigt släckt ner en av de direkta kommunikationskanalerna med de tyska generaler som samordnar biståndet till Kiev. Medans affärsuppläggen, maffiakontakterna och Putin skyddas gång på gång.
https://militarnyi.com/en/news/us-closes-one-of-the-communication-channels-with-germany-regarding-assistance-to-ukraine/
Jaha dockorna Witkoff & Trump vill att istället för Ukraina, så ska Ryssland få Europas frysta tillgångar ($300B) efter ett ev ”fredsavtal”.
Dvs en planterad bluff av Kreml från början till slut (Putin vrider sig av skratt förstås), källa: Politico. https://x.com/McFaul/status/1995903468008271954
So the plan is: pressure Europe to unfreeze $300B of Russian assets, hand them over after a “peace deal,” then let American investors profit while Ukraine gets loans instead of grants?
This is literally rewarding Russia for invading.
https://x.com/AdamKinzinger/status/1995899545004233068
Ja jisses! Steve Bannon är inte på bättringsvägen, förfallet verkar nu övergått till svår förvirring och rena hallucinationer.
https://x.com/Microinteracti1/status/1996298647240073663
På tal om Witkoff:
https://thechrissampson.substack.com/p/a-crime-in-plain-sight-state-capture