Det fanns inte mycket att fira för Vladimir Putin när hans regim mindes segern över Nazityskland i det som ryssarna kallar det stora fosterländska kriget. Kreml har gjort segerdagen den 9 maj till en maktdemonstration för regimen. Men i år var det snarare en nedtonad liten föreställning utan stora imponerande vapensystem. Bara soldater i led och trötta gubbar på podiet.
Krigssituationen tvingade regimen att skala ned paraden betydligt. Allt behövs vid fronten var budskapet. Men det är uppenbart att ryssarnas primära oro gällde ukrainska attacker på Röda torget. Vi hade redan noterat påtaglig rysk nervositet via de hätska hoten mot Kyjiv under veckan fram till den 9 maj. Ukrainska angrepp mot Moskva skulle mötas med massiva anfall mot ukrainska regeringsbyggnader i huvudstaden, lät det meddelas. Som om ryssarna inte redan anfaller Kyjiv i princip dagligen.
Slutligen lyckades Putin, med Trumps hjälp, få till en tre dagars vapenvila mellan den 9 och 11 maj. Intressant nog gäller vapenvilan specifikt röda torget där segerparaden hålls. Till och med tidpunkten är noterad i överenskommelsen. I praktiken bad Ryssland Ukraina om tillåtelse att få hålla sin parad i fred. Och ansökan beviljades.
Alltfler källor, även från den ryska eliten, uppger att Putin blivit alltmer paranoid. Han har beordrat stärkt säkerhet runt sin egen person, och ordföranden i säkerhetsrådet Sergej Shojgu uppges ligga pyrt till. Europeiska underrättelsetjänster hävdar också att stämningen i Ryssland har förändrats under de senaste månaderna. Det finns en utbredd utmattning vad gäller kriget som aldrig tar slut och där framgångarna uteblir, men för ovanlighetens skull är Putin inte fredad från kritik. Det vi ser nu hade varit otänkbart för bara ett år sedan.
Ett angrepp mot Moskva i dag hade bara varit ett meningslöst poserande från ukrainskt håll. Poängen gick nog fram ändå. Ukraina gör helt rätt i att fortsätta slå mot oljan. Det har helt uppenbart varit en framgångsrik strategi då det påverkar den ryska ekonomin, som nu är i ett sådant skick att inte ens Putin kan förneka problemen offentligt.
I ett system som det ryska finns det hela tiden ett potentiellt hot mot den högste ledaren. Särskilt när det går dåligt. Oligarkerna har stöttat Putin eftersom hans system har gjort dem groteskt rika. Nu gör sanktionerna, den ekonomiska isoleringen och kriget självt att de förlorar pengar.
Optiken i att hålla en segerdag när det pågående kriget gått in på sitt femte år och är allt annat än segerrikt är förstås knepig för Putin. Kriget var Putins beslut, och stödet var brett så länge det kunde rapporteras någon som helst framgång på slagfältet. Efter årsskiftet har ryssarna emellertid tappat terräng och Ukraina har tack vare sin utvecklade drönarteknologi och breddade tillverkningskapacitet varit allt framgångsrikare i att slå mot mål inne i Ryssland. Samtidigt uppges ryssarna förlora fler soldater än de lyckas rekrytera, och Ukraina försöker implementera markgående robotar för att komma tillrätta med bristen på manskap.
Kriget når nu vanliga ryssar, och även om de inte är tillnärmelsevis lika utsatta som ukrainska civila som mördas dagligen av ryska bomber är det något nytt. Det gör att befolkningen påminns om att landet är i krig. Ukraina skulle förstås kunna göra som Ryssland och slå systematiskt mot civila bussar, tåg och bostadshus. Öga för öga. Få skulle klandra dem, men kritiken skulle ändå riskera att bli stark från europeiska partners. Det gäller att vinna det moraliska kriget också.
Fokus bör därför även fortsatt ligga på Ukrainas ”långräckviddiga sanktioner”, som Zelenskyj brukar kalla drönarangreppen. Dessa är framgångsrika och begränsar just nu de ryska vinsterna från det stigande oljepriset och retar samtidigt upp Putins egen elit. Krig, sanktioner, isolering från Väst och regimens egen växande repression mot befolkningen – allt samverkar. Förhoppningsvis till något slags perfekt storm.

”I ett system som det ryska finns det hela tiden ett potentiellt hot mot den högste ledaren.”
Nå nu är det ju inte bara i ett system som det ryska som det finns hot mot den högste ledaren. Nedan följer några exempel från ett flertal länder där hotet omsatts i handling.
USA: President John F. Kennedy (1963).
Indien: Premiärminister Indira Gandhi (1984) och Rajiv Gandhi (1991).
Sverige: Statsminister Olof Palme (1986).
Italien: Tidigare premiärministern Aldo Moro (1978).
Egypten: President Anwar Sadat (1981).
Israel: Premiärminister Yitzhak Rabin (1995).
Pakistan: Tidigare premiärminister Benazir Bhutto (2007).
Libanon: Premiärminister Rafiq al-Hariri (2005).
Sydvietnam: President Ngo Dinh Diem (1963).
Sydkorea: President Park Chung-hee (1979).
Libyen: Muammar Gaddafi (2011).
Haiti: President Jovenel Moïse (2021).
Kongo-Kinshasa (dåvarande Zaire): President Laurent-Désiré Kabila (2001).
Rwanda/Burundi: Presidenterna Juvénal Habyarizana (Rwanda) och Cyprien Ntaryamira (Burundi) (1994).
Bangladesh: President Sheikh Mujibur Rahman (1975).
Saudiarabien: Kung Faisal (1975).
Du räknar upp allehanda mord på stats- och regeringschefer. Skillnaden mellan en demokrati som Sverige och en diktatur som Ryssland är att i en diktatur som den ryska faller misshagliga element ut frpn fönster då och då. Där bygger ledaren korrupta maktstrukturer som håller så länge alla.tjänar på det. Putin håller på att tappa detta nu.
@Hans
Algernon? Boforsaffären? Helt apropå. Plötsliga dödsolyckor. Och korrupta maktstrukturer. Inte för att påstå Sverige är som Ryssland förstås.
Men Ukraina är korrupt som Ryssland, men det verkar du ständigt bortse från. Faktum är att Ukraina hamnade på sämre plats än Ryssland i index när det gällde bl a korruption och minoriteters rättigheter före invasionen 2022. Efter invasionen, som en följd av propagandan, blev de såklart bättre än Ryssland inom alla områden.
Men helt ärligt: jämför du Sverige med kleptokratins och diktaturens Ryssland? Hur kan du förvänta dig att någon ska ta dig seriöst?
Nej, jag bortser inte alls från korruptionen i Ukraina. Men vet du vad? De har myndigheter som bekämpar korruptionen (vilket är en förutsättning för ett framtida EU-medlemskap), inte är en del av den. Kolla internationell korruptionsindex där Ukraina har gjort vissa framsteg medan Ryssland är hopplöst genomkorrupt. Samma sak gällande mänskliga rättigheter, där ryskockuperade områden enligt Freedom House ligger på -1 av 100. Och så vidare.
Läste du min kommentar med 3D-glasögon kanske?
Du: ”Men helt ärligt: jämför du Sverige med kleptokratins och diktaturens Ryssland?”
Min tidigare kommentar: ”Inte för att påstå Sverige är som Ryssland förstås.”
Min poäng, som borde varit uppenbar, är att även i demokratier som Sverige förekommer ”olyckor” med misshagliga personer samt korruption & maktmissbruk.
Javisst, Ukraina har fortfarande myndigheter som utreder korruption- NABU och SAPO- eftersom president Zelenskyj tackålov misslyckades med att stänga ner dem.
Du hänvisar till Freedom House för att de skriver sådant som du gillar, så du får din bias konfirmerad.
Min poäng, som borde varit uppenbar, är att även i demokratier som Sverige förekommer ”olyckor” med misshagliga personer samt korruption & maktmissbruk.
Jämförelsen är ju helt meningslös. Vi kan lika gärna hävda att gällande biltrafiken förekommer det ju olyckor både i Sverige och Indien. Same same but different. Vad fyller en sådan jämförelse ens för syfte?
Du hänvisar till Freedom House för att de skriver sådant som du gillar, så du får din bias konfirmerad.
Sådant jag gillar? De jämför fri- och rättigheter i olika länder. Vad jag ”gillar” har inte med saken att göra. Ryssland är en fascistisk kleptokrati, en diktatur utan fri press, utan rättvisa rättsliga prövningar, utan fria val och med en s.k. president som via skenval har hållit sig kvar vid makten i över ett kvartssekel och har dragit in sitt land i fem krig hittills. Varför din udd ständigt är riktad mot Ukraina, ett mindre korrupt land som bekämpar korruptionen och som utsatts för en oprovocerad militär invasion, ligger på dig att förklara.
Hans.
Antisemiter älskar Ryssland pga, Rysslands historia av statsanktionerad antisemitism, spridande av anti-västeliga konspirationsteorier, ofta med antisemitiska troper, och sen har vi förstås anti-ukrainsk propaganda som sprids både av kreml och ryssvänliga element på nätet.
Skulle kunna nämna en del kloaksajter som Zero hedge, och Tucker Carlson show.
Men jag skulle avråda folk i allmänhet från att besöka dem, speciellt kommentarsfältet på zero hedge gör mig fysiskt illamående.
Jo, det är tyvärr så det ser ut. Zero Hedge håller jag mig borta från, men Tucker har jag följt en del, och han är bevisligen galen.
Nej, att jämföra med statistik över trafikolyckor har ingen som helst relevans för det vi diskuterar, det är som att jämföra äpplen och apelsiner. Frågan är om vi ens skulle vara överens om färgen på de senare.
Och de som anser att Tucker Carlson är galen ser jag ingen anledning att fortsätta debattera med. Snarare skulle jag säga att han vaknat upp ur sin tidigare Fox Network-påbjudna galenskap/indoktrinering, vilket han ju själv varit inne på, och nu påbörjat en resa mot en mindre fördunklad verklighetsåskådning.
P.S. Trötter, du gör verkligen skäl för ditt namn- det finns nämligen inget mer tröttsamt, eller mer pinsamt, än att svinga & veva med antisemitismanklagelser när man saknar varje tillstymmelse till rimliga argument.
Och de som anser att Tucker Carlson är galen ser jag ingen anledning att fortsätta debattera med.
Tucker har ju blivit en naiv ryssvänlig nickedocka som åker till Moskva och imponeras av kundvagnarna i matbutikerna (!), inte ser någon poäng med Nato och skyller Putins krig i Ukraina på (trumvirvel) Väst. Föga imponerad av honom.
Så är det i krig. Har man förmågan att slå tillbaka så slår man tillbaka.
Nassarna bombade Storbritannien under blitzen, britterna började bomba tyska städer efteråt.
Att kriget skulle spilla över till Ryssland och drabba vanliga ryssar var oundvikligt då Ukraina har förmåga att slå till mot mål allt längre in i Ryssland.
De har det nu tack vare egen utveckling. I början var de ju helt beroende av stöd från Väst, och det var förbjudna att ens använda vapnen mot ryskt territorium.
Det stämmer.
Restriktionerna berodde på att Väst inte ville ”eskalera” konflikten. Du vet att man kallar Ryssland för ”en bensinmack med kärnvapen”, det är just Rysslands kärnvapen Väst är rädda för när det kommer till kriget i Ukraina och Ryssland är ju ökända för hota Väst med kärnvapenskrammel.
Men med egenutvecklade vapen saknas dessa restriktioner vilket gör Ukraina mindre beroende av Väst och ger dem fler möjligheter att slå till mot Putin där det svider mest, även om de fortfarande behöver fortsatt militärt stöd av Väst i det korta loppet.
Dumma Väst som inte vill eskalera konflikten. Då får du sitta och hoppas på din ukrainska seger i din ensamhet. Men som din parhäst brukar skriva: den som lever får se!
@ Lögnhals 12:25:
Nu är historieförfalskaren i farten igen.
UK startade bombningarna av Tyskland (Berlin) 7 juni 1940. Blitzenbombningarna av UK startade sept 1940, alltså efter UK:s provokation.
N.b. UK förklarade Tyskland krig 3/9-1939.
Hitler hade initialt inga planer på att angripa UK.
Så henshjärnan gillar nassar! Varför är jag inte förvånad. Hävdar du att också att det var Storbritannien och inte Tyskland som startade andra världskriget?
@ Lögnhals 22:18:
Och där spelade hen ut nazistkortet! Tyder på hens dåliga argument!
Då hen är en hängiven hyllare av den ukrainska armén, vars kärna sedan 2022 består av den militärt dugliga, nazistiska Azovbataljonen, blir hen de facto en hyllare av nazismen på djupet.
VK2 ur en europeisk synvinkel startade de facto pga Versaillesfreden 1919. Freden har epitetet – ”freden som misslyckades”, ty den var extremt hård för Tyskland och skapade revanischism.
Av de fyra segermakterna var det bara UK och FR som ratificerade freden. Det var främst Frankrikes Georges Clemenceau som låg bakom de hårda fredsvillkoren för Tyskland. UK:s Lloyd George följde motvilligt med under protest, ty han tyckte att fredsvillkoren var för hårda. Största skulden till VK2:s utbrott ligger således hos Frankrike. Viss skuld faller dock på UK. Där har hen rätt, för en gångs skull.
Clemenceau resonerade 1919 att inför nästa oundvikliga krig mellan Tyskland och Frankrike så gäller att Frankrike har så bra militärt utgångsläge i fht Tyskland som möjligt. Därav de hårda fredskraven.
Gruelse: Det är tyvärr inte möjligt att resonera med Trötter och liknande personer. Jag betraktar dem som en källa till underhållning och som en exotisk krydda i debatten.
Därmed finns det ett sätt att uppskatta deras närvaro i kommentarsfältet. De fyller en viktig funktion som (ofrivilliga) underhållare. Utan dem skulle debatten bli mycket mer avslagen.
Fillesof
Du talar bara för dig själv och henshjärnan när du anklagar andra för att vara oresonliga.
Inse fakta!
Det är era åsikter och världsbild som är förvridna och extrem.
Precis vad en nazist apologet skulle resonera!
Var får du all din ”fantastiska” information ifrån?
Dylan Cooper?
Trötter: För någon vecka sedan jämförde du mig med Storbritanniens premiärminister Keir Starmer, och jag utgår från att det varken var menat som en komplimang till mig eller till Starmer.
Därutöver har du gjort klart att du anser att många länder i Europa styrs av Israelhatande vänsterregeringar. Du gillar inte heller Donald Trump, och än mindre gillar du JD Vance. Putin och Xi Jinping ska vi inte ens tala om.
Jag tillåter mig att gissa att du inte heller har något till övers för Modi, Lula eller Cyril Ramaphosa.
Därför vill jag ställa frågan: finns det överhuvudtaget någon nuvarande världsledare som du egentligen gillar?
Jag kan ha fel, men jag får ett tydligt intryck av att du inte bara betraktar mig och KsK utan också de flesta av världens stats- och regeringschefer som extremister, Israelhatare och/eller diktaturkramare.
Därmed infinner sig frågan hur du kan uppleva dig stå för någon sorts allmänmänsklig normalitet när du befinner dig i hård opposition till nästan alla nuvarande världsledare, även de som är demokratiskt valda (tex Trump, Starmer och Sanchez).
Det där med henshjärna tycker du är en lite extra finurlig förolämpning va? Du kan helt enkelt inte låta bli. Det märkliga är att du blir godkänd trots din envist dåliga stil!
En sak blir aldrig klok på.
Hur kommer det sig att det dyker upp nya namn på kommentarsfältet på folk som aldrig verkar ha kommenterat förut och de kommer enbart när jag kommenterar såna som KsK och gruelse?
Kan du vara och förklara hur det kommer sig?
Har ingen aning eftersom jag själv bidragit i några veckor. Du kan själv kolla. Det är nog så att klok blir du ändå aldrig och därför spelar det inte så stor roll. Men det är fortfarande märkligt att dina inlägg blir godkända utifrån reglerna.
Egentligen är detta en sorgens dag. det finns ingenting att fira. Ikväll borde fler än jag tända några ljus till minne för alla de självuppoffrande och tappra soldater från die Wehrmacht och Waffen SS som offrade sig själva för vår kultur och möjliggjorde att vi inte hade ryssarna vid atlantkusten.
Qas: Det där var en brandfackla som heter duga. Det ska bli riktigt spännande att se hur vissa debattörer reagerar på ditt inlägg.
Nassar och kommunister är båda likvärdigt vidriga, totalitära ideologier. Det finns inget nobelt med Wehrmacht, och i synnerhet inte med Waffen SS!
Nassarna invaderade och ockuperade stora delar av Europa, delade upp Polen mellan sig själva och ryssarna!
Att ryssarna inte expanderade ända till atlantkusten berodde mest på att britter, kanadensare och amerikaner spöade upp nassarna i väst och den starka anglo-amerikanska militära närvaron samt att Sovjet skrapade på botten av tunnan när de nådde Berlin är anledningen till att ryssarna inte kunde komma längre än till östra Tyskland.
Är det något land som kan hyllas för självuppoffring och tapperhet som förhindrade rysk expansion västerut, främst i norden så är det Finland!
Trötter: De flesta människor skulle säga att nazisternas ambition att rakt av försöka utrota hela folkgrupper (främst judarna) gör dem värre än sovjetkommunisterna, men jag inser att du inte delar den uppfattningen. Jag råder dig dock att hålla de åsikterna för dig själv om du någon gång besöker Israel.
Det råder inga tvivel om att finnarna slogs tappert, men det är också uppenbart att de var beredda att välja sida. De allierade sig hellre med nazisterna än med kommunisterna. Jag förstår mycket väl varför de gjorde det, men det innebär likväl att de var beredda att välja sida.
Inga gråskalor här inte när den breda mittens man går loss. Wehrmacht och Waffen SS var helt olika organisationer som alla vet. Den militärhistoriska förklaringen i övrigt har också sina luckor men får väl godkänt i somligas narrativ. Varför Sverige då inte får vara med på ett finländskt hörn är svårförklarligt eftersom den ryska expansionen västerut stoppades vid Salla.
Olika organisationer ja!
Men båda var militära organisationer som lydde under tredje riket och wehrmacht var högst medskyldiga till regimens brott
Waffen SS var en partibunden militär enhet som stod för stora delar av nazisternas illdåd under kriget!
Som sagt, inga gråskalor inom synhåll här inte. Men lite ”omärklig” efteranpassning. Finnlands historia var visst inte så odelat stolt när du tänkte efter. Har du någon aning hur stort krigsskadestånd de åkte på efter freden?
Eller att Sverige tänkte snyta Åland inför krigsslutet men fick tummen ner av de allierade?
Det finns mycket som var nobelt med Wehrmacht och Waffen-SS. De mest hänsynslösa och blodtörstiga soldaterna under WW2 var utan tvekan rödarmisterna och den kejserliga japanska armén. Wehrmacht hade förbjudit mord, våldtäkt etc mot civilbefolkningen vid vite om dödsstraff. Visst det efterlevdes inte till 100 procent men det gjordes det inte av britter och amerikaner heller.
När det gäller Waffen-SS var det många av de frivilliga som anslöt sig för att bekämpa bolsjevismens utbredning snarare än att expandera Tredje Riket (även om dessa målsättningar gick hand i hand). Särskilt bland svenska och norska Waffen-SS var målet att ansluta sig till finska fronten och slåss för brödrafolkets frihet & krossa kommunismen, vilket måste ses som en i högsta grad nobel intention. Många av dem var inte nationalsocialister och insåg inte att när de svor den nazityska soldateden blev de Adolfs ägodelar och kunde skickas var som helst utom till Finland.
Skåjten: På SVT Play finns en intressant dokumentär där åldrade norska SS-soldater redogör för sina erfarenheter från kriget och ger sina förklaringar till varför de gjorde som de gjorde.
Därmed inte sagt att dokumentären är en hyllning till dem, men man får en inblick i hur de tänkte. Jag antar att de flesta av dem nu är döda på grund av sjukdomar och hög ålder.
Fillesofen- tack för tipset, det låter intressant.
Hört talas om Dirlevanger divisionen? En samling av mänsklighetens värsta slödder som var sanktionerade av regimen och avskydd även av werhmacht och resten av SS. Psykopater, galningar, våldtäktsmän och mördare hela bunten som sköt på allt som rörde sig.
Den enheten anses ha mördat mellan 30000 och 120000 civila enbart i Belarus och var också den enhet som krossade Warzawa upproret.
För att inte tala om nazisternas systematiskta folkmord där werhmacht hjälpte till att samla in och skicka miljoner människor till utrotningslägren.
Jodå Trötter, jag har hört talas om Dirlewanger-brigaden. Den påminner en hel del om de sovjetiska ”svarta divisionerna” som mestadels bestod av ur fängelse/gulag frisläppta mördare och andra grova brottslingar som användes till de smutsigaste och vidrigaste uppgifterna.
Även om jag inte brukar backa från en konflikt tror jag att jag avstår från att ge mig in i Andra världskriget 2.0.
Men jag vill påminna alla debattörer om att segraren skriver historien. Eftersom det fanns två stora segrare i andra världskriget (dvs USA/Väst och Sovjetunionen) finns det också två konkurrerande stora berättelser om vad som egentligen hände.
Eftersom Folkrepubliken Kina (grundad 1949) gör anspråk på att förvalta den kinesiska segern i andra världskriget finns det egentligen också en tredje stor segerberättelse om andra världskriget.
Denna berättelse såg vi ett tydligt uttryck för under den stora segerparaden i Beijing i september förra året. I den berättelsen är det Japan som är den stora skurken, och där pågick kriget mellan 1937 (1931) och 1945.
Enligt säkra källor i yttersta utkanten av min bekantskapskrets som deltog som nazistiska frivilliga i Azov är Dirlevanger fortfarande en källa till inspiration.
Tillfångatagna ryssar eldades upp efter att ha spikats upp på kors som ett exempel. Numera ingår Azov i den firade ukrainska armén så det är väl möjligt att vanorna förändrats. Sanningen om det sipprar väl fram så småningom.
Hur mycket av det du beskriver är sant och hur mycket av den informationen kommer från ryska källor?
Jaha, en ”sanning” som Trötter inte gillade. Då ska den ryss-stämplas som vanligt. Trötter var den som drog upp gubben Dirlewanger som argument utan att kolla bakgrunden och efterverkningarna. Men det vill han förstås inte stå för.
Ryssarna har spridit så många lögner om nazister i Ukraina att alla påståenden om ukrainska nazister måste tas med en rejäl nypa salt!
Ryssarna har spridit ännu fler lögner om tyska nazister som alltså ska tas med en skopa salt.
Är du ryss Trötter?
Det var ju du som kom ångande med Wehrmacht, Waffen-SS och Dirlewanger. Innan det är utrett om du är ryss måste dina inlägg tas med en hel container salt. Inte bara när det handlar om nazister!
Hur barnslig får en människa vara egentligen?
När ska du växa upp och sluta bygga halmgubbar?
Ska man vara ärlig så passar det Europa att ryssar och ukrainare bombar skiten ur varandra. Så slipper vi.
Politik på hemmaplan blir mycket enklare om man slipper lova blod, svett och tårar. Allra minst om väljarna inte är så sugna på just att blöda, svettas och gråta. Man kan ha roligare saker för sig. Det kan man fira.
Du trodde du kastade in en brandfackla där. Men det kom ingen reaktion alls eftersom de involverade i stället slår varandra i skallen med ytliga kunskaper om 2:a världskriget. När ”argumenten” är 80-90 år uttjänta gamla sanningar pekar det mesta på att ingen bryr sig särskilt mycket om ukrainarna. De tjänstgör som Europas kuddbarn kan man väl säga.
Det kan du förstås ha väldigt rätt i. Europas kuddbarn, och precis som dom duktiga flickorna i skolan är dom som betalar så är ukrainarna dom som betalar. Inte i kronor och ören, eller euro heter det väl, men väl i blod, svett och tårar. Och samma pepp-kör som hurrade i kapp när Reinfeldt och Löfven härjade som värst hurrar nu för ukrainarna på en eller flera bloggar. Man kan läsa det som att storhetstiden är slut och över. Dead man walking som dom gastar på Death Row. Eller den där om knoppar som brister förstås. Skit samma egentligen utom för ukrainarna.
I diktaturer (maffia- klan- flocksamhällen) går ingen säker, hotet ifrån bossarnas milis är ständigt närvarande.
Sverige är dock en demokrati. Och partiell diktatur sen 2015. När Nisse ifrån Hökarängen inser att han är fel man på fel plats, igen och igen.
Nu var ju inte tack vare Trump som detta löstes utan det var ett besked från Zelensky att de går med på vapenvila i 3 dagar mot att de får 1000 fångar utväxlade. Att Ryssland inte håller sin del av vapenvilan, det vet vi. Så lite fler bombade oljecisterner kommer vi nog få höra talas om. För den som inte känner till det så skedde mycken utveckling av flyg och båtar i Ukraina under Sovjettiden. Så kunskapen om bra teknik fanns redan. Ryska drönare kom ju från Iran från början så rysk ingenjörskonst har fått spotta upp sig. Vi märker ju hur drönarkriget gjort att USA inte har några framgångar runt Hormuzsundet.
Ukraina har proklamerat att den 9:e maj är Europadagen i Ukraina.
Ukraina hör till Europa, inte Ryssland.
Ukraina var en viktigt komponent i Sovjetimperiet, den näst största republiken sett till folkmängd, en viktig komponent till den sovjetiska flygindustrin, Antonov var i Ukraina.
Man kan gott säga att alla länder som gjorde Sovjetunionen till en supermakt helt enkelt lämnade imperiet när unionen upplöstes.
Det är därför Putin vill ha Ukraina.
Men precis som du säger, Ukraina tillhör Europa eftersom det är det som Ukrainarna själva vill.
Jag vet bara inte om din definition av tillhör är den gängse. Den känns väldigt enögd också den.
You scratch my back and I’ll scratch yours.
It takes two to tango.
Kaka söker maka.
Jag observerar att det är samma mentalt förlamande uppslutning kring det ukrainska slukhålet från det svenska globalistinfiltrerade etablissemanget som det var kring den destruktiva massinvandringspolitiken runt 2010.
N.b. 9 av de 10 befolkningsrikaste länderna fördömde i FN mars 2022 ej Rysslands invasion av Ukraina 24/2-2022.
Jag observerar att henshjärnan stöder diktaturer som vanligt!
Det faktum att några av världens folkrikaste stater som exempelvis Kina också är diktaturer som har egna planer att invadera ett grannland verkar inte ha slagit dig!
@ Lögnhals 07:13:
Hens observations- och analytiska förmåga är under all kritik. Därför kan nu detta komma som en chock för hen!
I och med att Sverige har mycket omfattande handel med Kina så stöder vi diktaturens Kina. Jag utgår från att även hen har handlat kinesiskt, direkt eller indirekt. Därmed stödjer hen också diktaturer.
Ergo: hen är en diktaturkramare, trots hens skenbart moraliskt höga svansföring!
Du har inga riktiga argument att bemöta mig med! Så du är därför tvungen att ägna sig åt mental gymnastik genom att bygga upp halmgubbar och galen troll logik för få mig att framstå som en hycklare i ett försök att berättiga sitt eget hyckleri och diktaturkramande!
Det låter märkligt likt dig själv det där Trötter. Står du och beundrar dig i spegeln när du skriver dina inlägg din gamla narcissist?
Du har ju aldrig haft vare sig länkar eller argument utan nöjer dig med halmgubbepåståenden som du snabbt tillverkat framför din spegel. Sedan blir du på dåligt humör och far ut i personangrepp och smädelser när du får mothugg. Precis allt som kännetecknar ett äkta troll från spegel-landet m.a.o.
KsK
Tackar! Tackar!
Jag har lärt mig av den bäste.
Tack för dina gratislektioner KsK.
Jag märker att du tappat gnistan, schwungen eller glöden (välj själv) med tiden. Har väl fullt upp med att bestämma dig för vilken sida som är snygg-sidan förstås. Men visst, jag m.fl har gett dig välbehövliga lektioner i argumenterandets konst. Det är bara det att du ingenting lärt. Det är ett misslyckande i sig men i varje fall gratis. Somliga tar ju inte till sig hur mycket det än kostar.
KsK: Jag tror att Trötter och andra personer som företräder en i bred bemärkelse borgerlig (högerliberal, liberalkonservativ, neokonservativ) världsåskådning har svårt att förstå att deras egen världsordning har börjat implodera under trycket av sin egen orimlighet.
Dessa borgare är strukturkonservativa i ordets sämsta bemärkelse, och de kommer med näbbar och klor att försvara den hittillsvarande samhällsordningen tills det inte går längre.
Det globala liberala, US-amerikanska systemet hade sin storhetstid under åren runt millennieskiftet, och många personer har svårt att förstå att det har gått två decennier sedan dess.
Nu har till och med USA en president och en vicepresident som (delvis) motsätter sig och motarbetar den fram tills nu rådande världsordningen. Det är klart att det väcker ett djupt obehag hos många människor, tex nämnde Trötter.
På grund av den giftiga kombinationen av kortsiktiga vinstintressen och naiv marknadsliberal idealism har Västvärlden aktivt bidragit till att göra Kina till en av världens två största ekonomier.
Nu börjar etablissemangen i Västvärlden få kalla fötter när det visar sig att den kinesiska regimen har sin egen agenda och inte alls tänker fungera som eviga tjänare åt den anglo-amerikanska kapitalismen.
Problemet för Trötter och andra små borgare är deras ovilja att förstå att det är deras eget system och deras egna storborgerliga herrar som har lett oss hit.
Sådana småborgare kallar hellre allt och alla för diktaturkramare än skärskådar det egna systemets misstag. Men den globala liberala utopin närmar sig vägs ände hur aggressivt dessa personer än förnekar det.
Fillesofen- Intressant i sammanhanget är att när Sovjetunionen nedmonterades (kollapsade, som vi brukar säga i Väst) utan det potentionella blodbad bland inrikesbefolkningen som så många fruktade, så straffade USA/Nato ffa Ryssland med s k ”capitalist shock therapy”, samt påbörjade en rad intensiva påverkansoperationer huvudsakligen riktade mot de muslimskdominerade delarna av Ryssland för att skapa kaos och förhoppningsvis inbördeskrig, vilket ju också blev resultatet.
I motsatsförhållande skulle man kunna säga att Väst snarare ”belönade” Kina efter massakern på Himmelska Fridens Torg 1989- samma år Berlinmuren föll- med ökade investeringar, outsourcing och en närmast exklusivt ekonomisk inriktning på utrikespolitiken visavi Kina.
En mycket intressant paradox.
Skåjten: Du sätter fingret precis på det paradoxala och rent vansinniga i det västerländska etablissemangets politik gentemot Ryssland och Kina. Vår kära oligarki har ägnat sig åt mycket galenskap sedan de i det närmaste lyckades uppnå världsherravälde 1989-91.
Kombinationen av högerliberal/nyliberal girighet, vänsterliberal/socialliberal idealism och allmän hybris har skapat en mycket giftig cocktail.
Vissa av våra motdebattörer har uppenbarligen druckit för mycket av detta rävgift och kan därför inte ta sig ur sina fantasifulla illusioner.
Men verkligheten kommer ikapp även den globala liberala utopin. Många människor kommer att drabbas av ett lika abrupt och obehagligt uppvaknande som det som drabbade Erich Honecker 1989.
Fillesofen- du har också en bra och träffsäker poäng ang dem du kallar för strukturkonservativa; när det gäller verklighetsbeskrivningen likaväl som det officiella narrativet har de försvurit sig till det anglo-amerikanska & sionistiska etablissemangets tolkningsföreträde, och uppvisar tydliga tecken på desperation när detta tolkningsföreträde inte längre respekteras, accepteras, kort och gott inte längre är allmängiltigt.
På det viset liknar de väldigt mycket den ”vänster” som de oftast försöker distansera sig från, eftersom de till alla pris vill försvara och vidmakthålla status quo.
Skåjten: Ja, den etablerade högern och den politiskt korrekta vänstern har mycket gemensamt. De lever allihop kvar i ett evigt 1990-tal (ett mycket användbart uttryck som jag har lånat från Oskorei).
Därför kan de inte alls hantera att deras världsordning är på väg att implodera helt och hållet. Därför agerar de lika förvirrat som Honecker, Husak, Ceausescu och deras övriga kamrater gjorde 1989.
Tycker det är både lärorikt och underhållande att läsa Hans inlägg. (Tack Hans för din blogg och ditt arbete med den). Likaså kommentarerna som följer. Märker att många är vältaliga, har snygga ironiska och sarkastiska spetsar i sina kommentarer. I många fall verkar det som om ni pratar om samma sak fast med olika ord? Jag kan ha fel såklart. Visst ser jag att det finns anoder och katoder i kommentarsfältet. Men jag bugar och bockar för allas inlägg. Lärorikt som sagt.
”Optiken i att hålla en segerparad …”
Vad menar du med”Optiken”?
Eller är det en ordagrann översättning från någon globalístisk förlaga?
Du får nog helt enkelt googla begreppet.
Jag googlade.
”Optiken” i sammanhanget att hålla en segerparad handlar om hur händelsen uppfattas av omvärlden och den visuella eller symboliska bilden som förmedlas, snarare än själva faktumet att man vunnit. Det är ett uttryck för politisk eller PR-mässig strategi (politisk optik) där man överväger budskapet som skickas.
Här är vad ”optiken” i en segerparad innebär:
Bilden av makt och styrka: En segerparad är ett sätt att visuellt demonstrera dominans, triumf och framgång. Det handlar om att visa upp vinnarna för allmänheten.
Symbolik: Paraden kan fungera som en enande kraft för anhängare, eller som en provocerande uppvisning för motståndare. Optiken handlar om hur detta tas emot.
Mediebilden: Det handlar om hur bilderna från paraden (tv, tidningar, sociala medier) ser ut. Är paraden välbesökt? Ser folk glada ut? Är stämningen triumferande eller desperat?
Risken med dålig optik: Om en segerparad verkar arrogant, överdriven eller tondöv (t.ex. om segern är kontroversiell eller om det råder svåra tider i övrigt), kan ”optiken” bli negativ, vilket vänder opinionen mot vinnaren.
Sammanfattningsvis är optiken i en segerparad strategin bakom det visuella budskapet: ”Hur får vi denna seger att se så imponerande ut som möjligt?” eller ”Hur kommer denna parad att tolkas av allmänheten?”.
”Bandera remains a highly controversial figure in Ukraine.[9] Many Ukrainians hail him as an example,[10][11] or as a martyred liberation fighter,[12] while other Ukrainians, particularly in the south and east, condemn him as a fascist,[13] or Nazi collaborator,[10] whose followers, called Banderites, were responsible for massacres of Polish and Jewish civilians during World War II.”
https://en.wikipedia.org/wiki/Stepan_Bandera
Nej, man kan konstatera att Stepan Bandera är det ingen som vill ta i. Det stökar väl till de rena och raka tankelinjerna man så gärna vill hålla sig till. Men upplysningsvis vill jag informera om att verkligheten har en tendens att vara hyfsat komplicerad och stökig också för de allra värsta fanatikerna.
Ukraina har självklart rätt att själva bestämma om man vill vara fria och med i Eu och Nato.
Slava ukraini!
Heroiam slava!
Men EU och NATO har väl något litet att säga till om i varje fall?
Och din poäng är?
Jo Trötter, poängen är att det inte är Ukraina som bestämmer det heller.
”Professor Jiang: World War 3 Is About To Begin”
https://youtube.com/watch?v=BTJGr78-zyw
Mer nördigt än möpigt. Mindre kul i sammanhanget kanske; att av alla hans tre tidigare förutsägelser, som det f ö skrattandes åt, har alla sen slagit in en efter en.
När Arne Nilsson tystnat ersätter mobbarna honom med Trötter som man attackerar
lika envist som tidigare Arne Nilsson. Det spelar ingen roll vad Trötter uttrycker för mobbarna som genast intar motsatt åsikt. Det är bedrövligt att skåda och jag hopppas innerligt att Trötter står pall och inte ger upp som Arne Nilsson.
Du har rätt i så måtto att vad Trötter tycker spelar ingen roll för någon annan än honom själv. Det är skillnad med Arne. Han företräder ett parti om du missat det.
Du har inte fel men du har själv aldrig klargjort om det är dig själv eller ett parti du företräder?
Jag har klargjort att jag röstat SD tidigare men att Arne Nilsson fått mig tveksam. Läser du bara dina egna inlägg?
Å nu röstar du på dårpippipartiet AfS?
Nä, jag tänkte moderat. Man vet i alla fall var man har dem?
Tråkigt Matz, de är ratade av samhället och har inga liv inga vänner. Dagens höjdpunkt är när Arne eller Trötter skriver nåt så de får avreagera sig.
I vissa fall följt av grandiosa fantasier och självutvikelser som ingen bett om. Det sistnämnda något utanför mallen.
Nu börjar ni ge er på Matzz.
Är det några som är ratade av samhället och har alldeles för mycket tid att spendera på nätet så är det mobbare som ni som inte har något bättre för er än att avreagera sig på att hoppa på folk ni av nån anledning inte gillar.
Och du har så mycket tid över att du hinner med att besvara alla dessa attacker? Hur nu det kan komma sig?
Eftersom bara ditt grandiosa jag kan tar du över försvaret av stackars Matzz t.o.m. Helt gränslös skulle jag säga.
Lugn nu Trötter, läs 1 ggr till försökte stötta upp Matzz lite här.
De går fort i hockey!
Är du en legitimerad hobby-psykolog som fördriver dina dagar med ”prediktiva prognoser”?
Jag tänker inte ge upp i första taget.
Men det är påfrestande om jag ska vara ärlig. Då mobbare som bekant är fegisar som söker styrka i antal och gaddar därför alltid ihop sig mot sina motståndare.
Men jag vill heller inte att kommentarsfältet ska bli en kloak där dessa mobbare sprider sin rysspropaganda, antisemitism och totalitära fantasier oemotsagda.
Trötter: Om du verkligen vill ha ett lugnare, trevligare debattklimat så kan du inte vräka ur dig hela katalogen av förolämpningar/personangrepp varje gång någon säger emot dig.
Du måste väl ändå någonstans inse att du driver fram hårda motangrepp genom att själv använda dig av en så aggressiv argumentation. Det är förvisso oerhört underhållande, men det skapar inte något trevligt debattklimat.
Sätt dig inte på några höga hästar.
Du är inte ett dugg bättre när det kommer till förolämpningar/personangrepp!
Trötter, jag önskar att jag kunde tycka att det är så synd om dig som är så god och råkar så illa ut. Men det går bara inte så du får sköta den biten själv.
Matzz: Ja, det är sant att det finns något obehagligt varje gång flera debattörer enas mot en annan, oavsett vem det är och varför. Jag ska inte förneka det.
Men likväl vill jag fråga dig: har du noterat hur signaturen Trötter beter sig mot sina motdebattörer? Det finns aldrig några nyanser eller några välvilliga tolkningar.
Däremot vräker Trötter ur sig förolämpningar och illvilliga tolkningar. Det bidrar självklart till att reta upp hans motdebattörer och göra dem otrevliga tillbaka. Ett trevligare debattklimat förutsätter att även Trötter börjar bete sig bättre.
Förolämpningar och illvilliga tolkningar?
Vadå illvilliga tolkningar?
Hur kan det vara förolämpande att kalla en spade för en spade!
Dina vansinniga åsikter som att vi bör underkasta oss Ryssland enbart för att de råkar vara det folkrikaste landet i Europa, dina megalomaniska fantasier att resten av européerna ska bli kanonmat åt ryssarna i framtida krig för att bygga upp ett sorts eurosibiriskt imperium! Samma sorts av storhetsvansinne som drev despoter som Djingis Khan! Napoleon, Stalin och Hitler, och en rad andra som jag inte orkar nämna!
Nej du!
Vissa människors åsikter måste man kalla för vad de är! Fullständigt vansinne! Även om du känner dig förolämpad!
Och där gick Trötters projiceringar i total top spin.
Djingis Khan! Napoleon, Stalin och Hitler, och så denne Trötter.
Herre Gud, varför inte dra in digerdöden, covid och bältros när du ändå är igång?
KsK: Vår käre vän Trötter har verkligen en sällsynt god förmåga att varje dag egga upp sig själv till nya nivåer av komiska överdrifter.
Jag är övertygad om att hen tar emot dina senaste retoriska tips med stor entusiasm, även om hen aldrig skulle erkänna det för oss.
Trötter: För det första har jag aldrig någonsin uttryckt någon önskan om att vi ska bli kanonmat varken för Ryssland eller för något annat land. Viljan att ena Europa och Ryssland handlar snarare om att vilja eliminera risken för nya storkrig (världskrig) i Europa så att ingen ska behöva bli kanonmat.
För det andra är jag varken den första eller den sista personen som blir föremål för dina aggressioner. Ditt sätt att ”debattera” driver fram hårda motreaktioner från många håll och kanter.
Jag ser ändå fördelar med det eftersom du bidrar med en viss krydda till debatten, men just eftersom du så konsekvent beter dig illa drar du också på dig andra debattörers starka motvilja.
Det är detta som du borde förstå. Om du vill bemötas av ett trevligare tonläge måste du själv lära dig att upprätthålla ett trevligare tonläge. Det gäller även när du argumenterar mot åsikter som du själv avskyr.
Du kan inte bränna av hela katalogen med förolämpningar varje gång du blir uppretad. Du borde lära dig att dosera ut dina förolämpningar i lagom takt och att spara det starka krutet till speciella tillfällen.
Hur annars ska man tolka en tidigare kommentar som du gjort som en uttrycklig önskan för imperialism, kolonialism och kanske t.om folkfördrivning och apartheid!
Citat ”I grund och botten vill jag se hela Europa, inklusive Ryssland, förenas i en enda Eurosibirisk union, och eftersom Ryssland skulle vara den största och drivande delstaten i en sådan union behöver vi se ett starkt Ryssland. Det är fundamentalt för att den här planen ska lyckas.
När vi har förenat alla vita kristna (eller snarare icke-muslimska) folk i Eurasien kan vi äntligen inleda vårt storslagna projekt att erövra så mycket land som möjligt från muslimerna.
I denna union skulle även Israel och de kristna i Libanon kunna få vara med trots att de inte riktigt är vita kristna europeer. Men de står oss ändå tillräckligt nära.
Det bästa som hade kunnat ske 2022 är att Ryssland hade erövrat den östra tredjedelen av Ukraina i ett lyckat blixtkrig och upprättat staten Novorossija (Nyryssland). Sedan skulle Ryssland, Nyryssland och Vitryssland (Belarus) ha förenats i en östslavisk union exakt 100 år efter grundandet av Sovjetunionen.
I nästa skede skulle den Östslaviska unionen ha förenats med EU till en enda Eurosibirisk union. Därefter skulle övriga europeiska och närstående länder såsom Norge, Island, Storbritannien, Serbien, Makedonien, Moldavien, (de västra och centrala två tredjedelarna av) Ukraina, Georgien, Armenien, Israel och (de kristna delarna av) Libanon ha anslutits till Unionen, med eller mot sin vilja.
Därefter skulle vi äntligen kunna inleda vår expansion söderut för att kunna trycka tillbaka islam så långt som möjligt, gärna i samarbete med Indien, Kina och Japan. Det skulle bli som korstågen men mycket större och mycket mer framgångsrikt. Vi skulle kunna oskadliggöra hotet från islam en gång för alla.
Om USA, Kanada och länderna i Latinamerika skulle vilja ansluta sig till ett sådant projekt skulle jag självklart välkomna dem. Det största problemet med den US-amerikanska imperialismen är att de hittills aldrig har motarbetat islam på riktigt.
Jag har redan nämnt att de gav bort Kosovo till muslimska albaner, men det finns fler exempel. USA har länge varit allierat med Turkiet trots att det ligger i alla kristna folkslags intresse att stycka upp och försvaga Turkiet.
Konstantinopel borde självklart tillhöra Grekland, och stadens muslimska invånare bör skickas tillbaka in i Asien. Därutöver bör turkcyprioterna skickas tillbaka till det rest-Turkiet som kan tillåtas existera i Anatolien. Grekernas och grekcyprioternas intressen måste sättas främst.
Sedan bör såväl de eurosibiriska länderna som USA säkerställa att Armenien och Georgien kan expandera på Turkiets och Azerbajdzjans bekostnad. De muslimska azerierna bör flytta till det iranska Azerbajdzjan i stället. Tjetjenerna måste förstås också flytta långt söderut, såvida de inte väljer att helt överge islam.” Slutcitat.
Mulle Trötter: Du får gärna tolka det som en önskan om kolonialism, imperialism, folkfördrivning och apartheid om du mår bra av att göra det.
Däremot kan du inte tolka det som en önskan om att vi ska offra oss som kanonmat för Rysslands skull eftersom det inte någonstans ens finns en antydan om det.
I grund och botten är det här ett fredsprojekt där alla autentiska europeiska folk, inklusive det ryska, enas så att vi aldrig börjar döda varandra igen.
Genom att rikta alla expansionistiska strävanden mot den muslimska världen kan vi dessutom säkerställa långvarig fred mellan oss och stora asiatiska nationer som Kina, Indien, Japan och de två Korea.
Därutöver kan vi skapa fred och försoning mellan kristna och judar genom att rikta alla aggressioner mot en yttre fiende, dvs islam.
Det här är ungefär vad dina idoler i den israeliska högerregeringen just nu ägnar sig åt i södra Libanon, att utöka sitt territorium på den muslimska befolkningens bekostnad. Betraktar du IDF-soldaterna som kanonföda åt en modern Djingis Khan (Bibi Netanyahu?)?
Att du förnekar att israelerna utökar sitt territorium innebär inte att det inte äger rum. Det innebär faktiskt inget annat än att ett obildat, trångsynt och tröttsamt svenskt nättroll förnekar verkligheten.
Uppenbart gillar du inte när folk inte håller med dig då börjar du med förolämpningar och person angreppen. Vill du veta hur jag kom till mina slutsatser?
”När vi har förenat alla vita kristna (eller snarare icke-muslimska) folk i Eurasien kan vi äntligen inleda vårt storslagna projekt att erövra så mycket land som möjligt från muslimerna.”
Det är en uppenbar uppmaning till imperialism och expansion.
”Konstantinopel borde självklart tillhöra Grekland, och stadens muslimska invånare bör skickas tillbaka in i Asien. Därutöver bör turkcyprioterna skickas tillbaka till det rest-Turkiet som kan tillåtas existera i Anatolien. Grekernas och grekcyprioternas intressen måste sättas främst.
Sedan bör såväl de eurosibiriska länderna som USA säkerställa att Armenien och Georgien kan expandera på Turkiets och Azerbajdzjans bekostnad. De muslimska azerierna bör flytta till det iranska Azerbajdzjan i stället. Tjetjenerna måste förstås också flytta långt söderut, såvida de inte väljer att helt överge islam.”
Uppenbart förespråkande av folkfördrivning och tvångskonvertering!
”Det bästa som hade kunnat ske 2022 är att Ryssland hade erövrat den östra tredjedelen av Ukraina i ett lyckat blixtkrig och upprättat staten Novorossija (Nyryssland). Sedan skulle Ryssland, Nyryssland och Vitryssland (Belarus) ha förenats i en östslavisk union exakt 100 år efter grundandet av Sovjetunionen.
I nästa skede skulle den Östslaviska unionen ha förenats med EU till en enda Eurosibirisk union. Därefter skulle övriga europeiska och närstående länder såsom Norge, Island, Storbritannien, Serbien, Makedonien, Moldavien, (de västra och centrala två tredjedelarna av) Ukraina, Georgien, Armenien, Israel och (de kristna delarna av) Libanon ha anslutits till Unionen, med eller mot sin vilja.”
Du stöder uppenbarligen rysk imperialism och expansionism, du blev bara sur för att ryssarna körde fast i Ukraina och erövringen av landet inte blev så enkelt som du hade hoppats på!
”Om USA, Kanada och länderna i Latinamerika skulle vilja ansluta sig till ett sådant projekt skulle jag självklart välkomna dem. Det största problemet med den US-amerikanska imperialismen är att de hittills aldrig har motarbetat islam på riktigt.
Jag har redan nämnt att de gav bort Kosovo till muslimska albaner, men det finns fler exempel. USA har länge varit allierat med Turkiet trots att det ligger i alla kristna folkslags intresse att stycka upp och försvaga Turkiet.”
Du dissar USA för att du anser att de inte är krigiska nog och inte ägnar sig åt den kolonialism du önskar att de skulle ägna sig åt!
”I denna union skulle även Israel och de kristna i Libanon kunna få vara med trots att de inte riktigt är vita kristna europeer. Men de står oss ändå tillräckligt nära.”
Jag tolkar det som om förespråkar en form av apartheid då du anser att judar och kristna libaneser inte är vita och kristna nog!
Jag har tidigare anklagat dig för att vilja reducera judar till halvslavar och du har tidigare också antytt på att judar i USA och Europa ska bete sig mindre judiskt och hålla huvudet nere.
””I grund och botten vill jag se hela Europa, inklusive Ryssland, förenas i en enda Eurosibirisk union, och eftersom Ryssland skulle vara den största och drivande delstaten i en sådan union behöver vi se ett starkt Ryssland. Det är fundamentalt för att den här planen ska lyckas.”
Du vill som sagt att vi ska underkasta oss Ryssland. Om du visste hur Ryssar utnyttjar icke-ryssar i krig skulle du förstå varför jag anklagar dig för att vilja låta ryssarna använda européer som kanonmat!
Du får bli hur arg på mig du vill, och till och med kalla mulla eller muslim så mycket du vill, jag bryr mig inte längre, varför skulle jag bli upprörd över det när jag tänker efter?
Mulla Trötter: Du bevisar ju gång efter annan att du är muslimernas bästa vän (förutom i Libanon och Israel/Palestina), så jag anser definitivt att du bör ta emot titeln Mulla som en hededstitel och bära den med stor stolthet. Det är en av få saker som vi är överens om. Ibland får man helt enkelt glädjas åt det lilla, Mulla Trötter.
”Principen innebär att en forskare som läser en annan författares text först försöker förstå texten och få ut så mycket mening som möjligt ur den. Ibland kontrollerar forskaren med författaren att den uppfattat texten rätt eller om författaren vill göra något tillägg innan diskussionen för eller emot texten börjar. I själva debatten finns knep som inte är tillåtna, till exempel Ad hominem-argument som personangrepp.”
”I Sverige har både Katarina Barrling[1] och Linnéa Claeson[4] problematiserat illvilliga tolkningar i det offentliga samtalet. Stina Oscarson sade 2019 att ”Vi har ett offentligt samtal idag som präglas av en missförståelseinstinkt. Alltså instinkten är inte att förstå, den är snarare att missförstå.””
https://sv.wikipedia.org/wiki/Generositetsprincipen
Jag skriver ett inlägg ibland. Som kommentar till Hans. Att knäppskallar angriper mina inlägg är inget jag bryr mig om. Det är ingen idé att gå i svaromål mot knäppskallar eftersom det inte leder nån vart. De som läser här inser ju snabbt vilka knäppskallarna är. Ingen nämnd, ingen glömd.
Det tror jag du gör rätt i Arne Nilsson. Dina inlägg tappade allt fokus när du slutade bry dig och bara ville provocera, eller som du föredrar att kalla det ”kommentar till Hans”. Egentligen tror jag ingen angriper dina knäppa inlägg utan bara kommenterar till Hans. Ska vi säga så Arne?
Det var ju du som provocerade Arne först och fick alla hans inlägg att handla om Arnes person och parti istället för sakfrågan.
Varför tar du inte och börjar rannsaka dig själv. Det skulle vara början din hycklare.
Kommentar till Hans: är nog inte helt fel med EU:s åldersgräns på internet ändå.
Håller med.
Du själv är ett lysande exempel på varför åldersgräns behövs!
Ännu en odefinierad som grupperar sig som knäppskalle.
Skulle du kunna utveckla din syn på skillnaden mellan att debattera och ”angripa inlägg” och skillnaden mellan personangrepp och att kalla folk för ”knäppskallar”?
Om man ger sig på en individ och hånar denne, kallar honom/henne för allahanda tillmälen, så är det personangrepp. Om man pekar ut en odefinierad grupp för knäppskallar så är det inte personangrepp utan ett påpekande.
Om du tyckte det där var listigt så tillhör du definitivt en odefinierad grupp.