Håller kriget i Ukraina på att vända till Rysslands nackdel? Närmar vi oss ett trendbrott? Eller är det snarare bara ännu en fas i ett krig vars slut vi ännu inte kan förutse?

En sak kan vi åtminstone konstatera: Ukraina slår alltmer effektivt mot rysk logistik. Det släpps nu massor av filmklipp på när ukrainska FPV-drönare slår ut lastbilar, tankbilar och annat längs motorvägarna i de sydöstra ockuperade områdena. Det måste handla om hundratals i veckan eller mer. I takt med att drönarna når längre och Ukraina lyckas öka sin produktion, blir varje rysk soldat och fordon ett potentiellt mål.

Drönarna skördar även mänskliga liv. Enligt brittiska underrättelseuppgifter har närmare en halv miljon ryssar stupat i kriget. Det är en uppgift som är omöjlig att värdera, men drönarkriget innebär helt klart att andelen stupade i förhållande till sårade stiger. Det ser ut som att förhållandet dem emellan börjar bli det omvända mot vad som är normalt i krig. Vi vet också att de allra flesta numera faller offer för drönare, vilket är en remarkabel förändring sedan 2023.

Samtidigt fortsätter proryska kanaler som Deep Dive, med gäster som den alltmer gaggige John Mearsheimer, putinofilen Scott Ritter och Larry Johnson, med emfas hävda att verkligheten inte är sann. Snart tar ryssarna Kyjiv, enligt Johnson. Eller jämnar den ukrainska huvudstaden med marken, enligt Ritter. Såja, pojkar.

En annan verklighet är att Ukraina snart har JAS Gripen. Under Zelenskyjs blixtvisit offentliggjordes dels köpet av 20 moderna Gripen E samt donationen av 16 äldre C/D, som ska levereras till Ukraina under 2027. Så snart köpet är klart kommer donationerna att genomföras.

Detta är oerhört välkommet och får Sverige att stå ut som en av Ukrainas allra närmaste partners. Som försvarsminister Pål Johnson förklarade efter presskonferensen är detta inte bara svensk givmildhet. Ukraina har just nu en av världens mest stridserfarna arméer, och som en nära partner har svensk försvarsmakt fått mängder av viktig kompetens. Bland annat hur våra vapen faktiskt fungerar i strid.

Ukraina har efterfrågat Gripen i flera år, och Sverige har förmodligen velat leverera. Men det har inte skett utifrån en rad genomskinliga undanflykter, som att Ukraina inte skulle klara av flera olika flygsystem samtidigt. Möjligen har USA haft ett finger, eller en hel del hand, med i spelet här.

Gripen är ingen gamechanger. Men den kan definitivt hjälpa Ukraina att försvara sitt luftrum och göra landet mindre sårbart för terrorattacker. Planen hade gjort ännu större nytta och räddat många liv om de funnits på plats för några år sedan.

Det är viktigt att inte inte hamna i samma fälla som 2023 och bli överoptimistisk om de ukrainska förmågorna. Ukraina har stått emot den ryska invasionen på ett sätt ingen trodde var möjligt för fyra år sedan. De har tillfogat ryssarna enorma förluster, har sparkat ut ryssen från Charkiv, Cherson och utkanterna av Kyjiv, utvecklat en egen försvarsindustri med världsledande drönarkompetens och försvarar alltjämt Donbass. Men allt detta innebär enbart att Ukraina är kvar i matchen, inte att kriget är vunnet.

Samtidigt är det lika viktigt att inte överdriva ryssarnas förmåga. En skadskjuten rysk björn är alltid den som gläfser högst. Den senaste veckan har vi sett Kreml höja tonläget igen, och Sveriges beslut att förse Ukraina med JAS Gripen beskrevs som väntat som en ”upptrappning”. Så har det emellertid låtit varje gång Ukraina fått tillgång till västerländska vapen. Oavsett om det handlar om luftvärn, stridsvagnar, artilleri eller bandvagnar har Kreml alltid beskrivit det som att Väst kliver in i kriget, att Natoländer gör sig till legitima mål och så vidare.

Denna retorik är högst medveten. Inte enbart handlar det om att skrämma Väst till att backa från stödet till Ukraina utan också om hur kriget ska beskrivas för den inhemska ryska publiken nu när det är inne på sitt femte år. Putin är noggrann med att utmåla sin egen invasion av Ukraina som ett krig mellan Ryssland och Nato.

Förr eller senare kommer bomberna sluta falla, men en oroande aspekt av ett krigsslut är att Putin inte lär vilja ha hem hundratusentals traumatiserade, förråade och beväpnade män till Ryssland. Så vart ska han skicka dem härnäst?