Ungrarna har gått till val. Precis som opinionsmätningarna hade visat var det den samlade oppositionens Péter Magyar som tog hem det. Med bred marginal besegrade han den sittande Viktor Orbán. Därmed sätts punkt för 16 års obrutet styre för maktpartiet Fidesz.
Tisza får vad det verkar två tredjedelars majoritet. I Sverige är vi inte vana vid ett sådant valresultat, men den här gången hade den ungerska oppositionen beslutat sig för att lägga interna meningsskiljaktigheter åt sidan och fokusera på att samlas i ett enda parti för att kunna utmana Orbán. Det var klokt. Och förmodligen det enda sättet att säkra en seger.
Resultatet är positivt i dubbel bemärkelse. Dels att Orbán äntligen knuffas bort från makten men också att han erkände sig besegrad så snabbt. Det fanns många farhågor kring att Orbán skulle utnyttja tiden fram till det faktiska maktskiftet att obstruera på alla möjliga sätt för att kunna sitta kvar eller försvåra en maktöverlämning. Vill han jävlas finns det säkert sätt att göra det på, men Orbán har åtminstone inte motsatt sig valresultatet vilket är det allra viktigaste. Den ungerska demokratin har stått pall och levererat.
En annan aspekt av valresultatet är att Putin fått en allierad färre, vilket är nog så viktigt. Orbánregeringens närhet till Kreml är inte bara obegriplig sett ur ett historiskt ungerskt perspektiv. Den blev också en europeisk säkerhetsrisk. Utrikesministerns avlyssnade samtal med Sergej Lavrov gav en ögonblicksbild av det kärvänliga och från Ungerns sida närmast underdåniga partnerskapet. Allt som sades i EU kunde levereras till Putins skrivbord på ett par ögonblick. Detta upphör förhoppningsvis nu. Men det kommer ta tid för övriga EU att bygga tillit till Ungern igen.
För Ukraina är Magyars valseger otrolig viktig eftersom Orbán blockerat EU:s utlovade lån på 90 miljarder euro och ogenerat anslutit sig till det ryska narrativet. Slovakien kan fortfarande obstruera när det kommer till lånet, men med frontfiguren för den ryssvänliga linjen borta ur leken blir det svårare för Fico att ensam stå i vägen.
Magyar har lovat en rad reformer för att undvika att Ungern blir alltmer auktoritärt, bland annat att begränsa antalet mandatperioder en premiärminister kan sitta till två och försöka upprätta något slags fri media igen eftersom att Fidesz direkt och indirekt tagit kontroll övery 80 procent av dem. Med två tredjedelars majoritet är det mycket som Tisza kan åstadkomma. I ett land som präglas av korruption finns det dock alltid frågetecken för vad som i slutändan blir gjort. Magyar kommer därutöver behöva balansera den inhemska opinionen när det kommer till synen på kriget i Ukraina. Dessutom har han samma gamla energiberoende till Ryssland att hantera.
För ungrarna var det förmodligen andra frågor än Ukraina som vägde tyngst, även om Orbán tapetserat halva landet med Zelenskyjs porträtt. Ungern dras med EU:s högsta inflation, välfärden går på knäna och många var nog också trötta på att vara EU:s ständiga bråkstake. Yngre som aldrig sett en annan ledare ville ha förändring. Kanske vilken som helst.
Med allt det sagt finns det nu lite hopp. En korrupt ledare har röstats bort av folket. Ungern har, precis som när de röstade för att gå med i EU, åter röstat för att bli en del av Europa. Det är värt att fira.
Det är en stor dag för Europa när ungrarna röstar rätt och kriget snart är vunnet.
Razom do peremohi! Smert voroham!
Javid Shah!
Tod dem bösen faschistischen kollektiv!
Otroligt bra att Orban röstades bort. Kanske är han nöjd med alla pengar han och hans kumpaner stulit av det ungerska folket och att han nu kan njuta av dem. Sen är det mycket arbete som behövs för att räta upp en illa skött stat så det är ingen dans på rosor som väntar herr Magyar.
Nej, och risken är förstås som alltid att euforin snart förbyts i besvikelse när de där omedelbara resultaten uteblir. Magyar kan inte trolla. Men så fungerar det ju alltid i politik.
Kan Arne delge oss en siffra (och gärna en källa) på hur mycket pengar Arne känner att Orban har stulit?
Ifrågasätter du att Orbán har försett sig och de sina under sina år vid makten? Eller är det bara en ren slump att det byggts ett järnvägsspår till hans lilla hemby?
Jodå.
Jadå.
Men är det tusen miljarder eller femhundra spänn?
Kanske du kan hjälpa Arne med siffrorna han verkar sakna?
Eller är det bara allmän vetenskap?
Varför kan inte du själv visa siffror och källor som omväxling?
Är det koma som gäller idag Trötter?
Du menar att jag som inte påstått att Orban har stulit ska ge källor och siffror till Arne som skriver om allt Orban har stulit så att han vet om Orban faktiskt har stulit?
Eller är det du själv som inte kan avgöra hur mycket eller lite Orban kanske har stulit och om Arne alls går att lita på?
”Ett annat Ungern i EU väntar om Péter Magyar vinner valet den 12 april.
Men mycket blir också som förut.
– En bättre partner än Viktor Orbán, men inte lätt att ha att göra med, säger analytikern Eric Maurice om oppositionsledaren.”
”Ett av Magyars första mål blir att försöka få EU-kommissionen att betala ut mångmiljardstöd till Ungern, som varit frysta på grund av misstankar om korruption och missbruk av EU-medel. Hans tilltänkte nya energiminister István Kapitány får i uppdrag att bryta behovet av energi från Ryssland.
Landets motstånd mot EU:s asyl- och migrationspakt lär dock fortsätta. Och även mycket av skepsisen mot Ukraina.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/43ObOe/om-magyar-vinner-i-ungern-inte-latt-for-eu
Toppen att valet fungerade i Ungern.
Tycker mig redan se att det är mycket halmgubbe som håller på att skapas av vad som har varit och vad som kommer att ske.
Peter magyar kanske inte är den liberal hoppas att han ska vara.
En del kan ha handlat om att skapa politisk distans till Orban och nu när valet är vunnet så kanske skillnaden inte visar sig vara så stor.
https://unherd.com/2026/04/the-hungarian-revolution-isnt-what-it-seems/
Framför allt så skulle jag gissa att Peter kommer att använda de positioner som Orban har haft som röda linjer för att förhandla om. Dvs snarare än att kapitulera till eu till exempel, så blir det
Typ
Ok EU, vi säger ja till de €90miljarder lån till Ukraina, vad gör ni i så fall när det gäller energi och olja till oss så att vi inte använder rysk olja samt gas? Var är de €20miljarder som ni är skyldiga oss sedan 15år?
”I går Budapest – i morgon Stockholm?”
”Två saker kunde hänt vid det ungerska valet i går, det sa i princip alla jag pratade med i Budapest förra veckan. Experter, politiker och aktivister.
Antingen skulle oppositionen, ledd av Péter Magyar och hans parti Tisza, få två tredjedels majoritet i parlamentet. I så fall ligger vägen öppen för verkliga förändringar.
Eller så skulle Viktor Orbán och hans parti Fidesz, tack vare det riggade valsystemet, lyckas få tillräckligt många ledamöter i parlamentet för att kunna blockera allt. I så fall såg de politiskt kaos framför sig där egentligen ingenting var uteslutet.”
”– Vi har tagit tillbala vårt land, sa Péter Magyar i sitt segertal.
Sedan uppmanade han de ledande Orbánlojalisterna att avgå med regimen, som presidenten, chefen för Högsta domstolen, Riksåklagaren och chefen för Medierådet.”
”Glädjen på Budapests gator i går var fantastisk att se. Den auktoritära högern kommer snart att få anpassa sig till rollen som opposition. Är det Stockholms tur i morgon?
Åkessons viktigaste kompis i Europa är borta. Och nu börjar arbetet för att återuppbygga demokratin och ekonomin i Ungern.”
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/ArbGlx/akessons-viktigaste-kompis-i-eu-ar-borta
Nej, Orban har aldrig varit Åkessons kompis i Europa. Du har dålig koll på SDs partiledare märker jag. Läs på.
Jaså Arne du påstår det du. Har du några källor att läsa på då?
Anders Lindberg är nämligen inte ensam om det omdömet som du kan se om du läser på. Fast varför börja nu undrar du nog?
”I dagens vårbudgetproposition lånar Tidölaget pengar för att stödja diktautren i Kreml genom att subventionera svensk konsumtion av fossila bränslen och därmed hålla oljepriset uppe. Det är förutom en bekräftelse på att SD:s inflytande på regeringen stöder Ryssland också att kissa på sig, då det blir varm och skönt först men kallt och luktar illa sen när Sveriges beroende av fossila bränslen bibehålls. Det kommer bara bli högre och högre toppar för oljepriset framöver och genom att stödja dessa undviks nödvändig omställning.”
”SD stöder som bekant Kreml genom att vägra sparka ut politiker som är Kremlpropagandister i partiet och det är systematiskt återkommande med öppet Rysslandsstöd i partiet. Det har nu även nått statsbudgeten via vårpropositionen och nu ska Sverige skuldsätta sig inte för att stödja Ukraina, utan för att stödja Putin och Ryssland.
En röst på SD och bevisligen även Tidölagets M och KD är en röst på Kreml. För ett urval av alla tillfällen som SD stött Ryssland i uttalanden, ageranden eller omröstningar i EU-parlamentet, se separat artikel här.”
https://cornucopia.se/2026/04/tidolaget-lanar-pengar-for-att-stodja-kreml-genom-att-subventionera-fossila-branslen/
Han kanske borde begränsa sina analyser till inom den ukrainska gränsen.
@Hans
Du verkar anse att Wilderäng är väl extrem i sitt Ukraina-stöd. Annars var mitt intryck att hans blogg stod högt i kurs på den här bloggen.
Beror det på att han kritiserar Tidö för deras Putin-stöd?
Nja. Han är inte extrem i sitt stöd per se, men han är lite väl enögd när det gäller förhållandena på marken. Och ingen stor inrikespolitisk analytiker, kan vi väl konstatera.
@Hans
Tillbringar man för mycket tid på Wilderängs blogg får man lätt för sig att alla och envar skickar pengar till Ukraina under glada tillrop på ukrainska.
Det är en fara.
Wilderängs extremt enögda utsikt över världen som ger en analys värdig talanglösa actionberättelser en annan.
Exakt vad du sedan menar med inrikespolitisk analytiker vet jag förstås inte men jag föredrar i vilket fall den här bloggen framför hans. Även om det finns inlägg som drar ner helheten.
”SvD har lanserat en valkompass. Den kräver dock att man är inloggad med ett betalande Schibstedkonto för att kunna genomföra, dvs svaren kan kopplas till dig som individ på ett eller annat vis och detta skyddas av tidningens undantag från GDPR.”
”Valkompassen hos Schibsteds Svenska Dagbladet kräver alltså inloggning med ditt Schibstedkonto och att du är betalande prenumerant, dvs dina politiska åsikter kommer kunna kopplas till dig som specifik privatperson. SvD får också med registrerad ansvarig utgivare föra vilka personregister de vill, skyddade av det heliga journalistik som har ett gigantiskt undantag från GDPR, vilket gör det hela ännu mer suspekt.
Nu kommer förstås SvD och Schibsted hävda att inget sådant görs, men som alla tekniskt kunniga vet så laddas dina svar upp till webservern och kommer loggas i webserverloggarna, tillsammans med bland annat ditt IP-nummer och även tidigare koppling till din inloggning. I värsta fall loggas rubbet, dvs din identitet och dina svar, tillsammans utan några som helst mellansteg.”
https://cornucopia.se/2026/04/svd-kartlagger-prenumeranternas-politiska-asikter/
Jag följer Lars Wilderängs artiklar om Ukraina sedan februari 2022. Vad gäller han åsikter om SD så är han helt fel ute. Lite sorgligt faktiskt.
Just ja, du får bara följa eftersom du är blockad eftersom Wilderäng inte tar i SD:are med tång ens.
Det verkar som om Wilderäng räknar dig som rysstroll och putinkramare, men du är väl van att bli förolämpad så du följer honom slaviskt ändå.
Själv tycker jag att han är enormt överskattad, inte bara som författare, utan också som tänkande bloggare. Dessutom en genuint otrevlig skithög.
Så nej, jag har bättre för mig.
Ja, vi får väl se vad Anders Lindbergs demokratiska reflexer säger om Orbánlojalisterna sitter kvar eller blir ställda mot en vägg och skjutna.
Något kanske det berättar om ett Sverige efter ett Magda-övertagande?
Sak samma gäller det riggade valsystemet. Orban avgick ju ganska omgående.
Men Lindberg säkrar väl bara upp sig och sitt inför ett oppositionsnederlag förstås.
Polariseringen och klimatförändringarna är sannolikt den bästa förklaringen!
Allt ses och tolkas genom ett Ukraina prisma på den här bloggen, det blir lätt torftigt.
Nu har Ungern i alla fall och till uffes och jimmies stora glädje röstat ja till muslimer o negrer . Var så säkra på att nu kommer EU hämta araber och svarta för att smutsa ned ett vitt land.
Höger arm upp?
Jag tror du kan bättre!
Vad våra vita länder inte heller behöver mer av är rasister och judehatare som hyllar Putin och prästregimen i Iran.
Så sant.
Lovar du att lägga av med det på direkten?
Lovar du att komma med påståenden av folk som helt saknar grund?
Besvara en fråga med en fråga.
Så orginellt. Så SD.
Lovar du att sova dina 8 timmar innan du går på grund?
@KsK
I så fall vilja fråga dig vad en vänsterpartist som du själv gör här?
Du verkar inte intresserad att debattera eller diskutera sakfrågor. Du kräver ständigt svar av andra med meninglösa frågor, men kommer inte med några egentliga argument.
Så jag frågar dig igen:
Vad gör du här egentligen?
Vänsterpartist , åhå jag fattar, SD-svansen har slut på argument. Anledningen till att du är rabiat är enkel. Jag vill ha lite länkar så jag kan kolla vad du Trötter/Arne Nilsson påstår när du/ni påstår. Som du/ni inte klarar av att ge och då återstår bara dina/era rabiata svansviftningar.
För övrigt tycker jag att det verkar som om du behöver sällskap i din ensamhet. Det är ingenting du behöver skämmas för!
Vem är det nu som svarar på frågan med en fråga!
Nu använder du dig av personangrepp, har vänsterdåren inga riktiga argument.
Sen antar du att jag är SDare enbart för att jag käftar emot, typiskt vänster med en galen svart-vit världsbild där alla som säger emot dig måste vara SD eller värre.
Kom med tillbaka med nånting vettigt att säga när du gått ut gymnasiet!
Slutligen vill jag informera dig att jag inte är Arne Nilsson, till skillnad från dig använder inte jag och förmodligen inte heller Arne flera olika alias!
Rabiat var det ja. Du är rabiat lille Trötter. Trött rabiat. Till och med då när du ska vara rabiat och försöker förolämpa kalkerar du Arne Nilsson rakt av. Ett märkligt sammanträffande kan vi väl kalla det.
Om du/ni är en och samma är oviktigt. Det kostliga är att ni håller er med en och samma trötta mall när ni käftar emot utan de där länkarna. Påminner inte så lite om gamla 7-klövern när det begav sig.
Fick förmodligen reda på 2 saker om dig.
1: Jag hade fel om du är vänster. Du verkar vara AfS:are vilket inte är så mycket bättre.
2: Du vägrar fortfarande komma med riktiga argument och istället haglar personangrepp och fulknep. Vilket stärker min övertygelse att du måste vara rätt ung och förmodligen fortfarande går på gymnasiet.
Som jag frågade dig tidigare.
Vad gör du här?
Ja Trötter, kanske är jag vänsterpartist, eller AfS:are? Kanske något däremellan? Den breda mitten kunde det kallas?
Kanske går jag på gymnasiet eller så är det avklarat och jag är äldre? Pensionär eventuellt?
Lite 12X över det där skarpsinnet kan man tycka men det får väl duga i brist på bättre.
Några riktiga argument till varför jag inte håller med dig är svåra att ge eftersom du så sällan tycker något underbyggt. Men du kan räkna med att jag inte håller med dig ändå av gammal vana.
Avslutningsvis vill du veta vad jag gör här. Som du väl borde kunna räkna ut vid det här laget efterfrågar jag de där länkarna och till sist, men inte minst, så håller jag dig sällskap.
Varför tar du inte och letar efter information själv. Använd google.
Att ständigt kräva siffror eller länkar visar bara på att du själv inte har något att komma med. Så därför kräver jag att du kommer med länkar som visar att Arne eller jag har fel.
Nej jag förstår nu varför Arne ignorerar dig.
Ett troll som spricker i solen och har inget att säga. Bara ragebaitar.
Underbart Trötter. Fullständigt underbart. Huvudet på spiken. Du ska ignorera mig som Arne Nilsson gör för att jag begär länkar på era vildsinta påståenden hit och dit.
Joråmensåatte.
Har du några länkar på det?
KsK: Det är sedan länge uppenbart att Trötter har svårt att föra en saklig diskussion. Till skillnad från signaturen ”Woke”, som alltid framstår som fullständigt galen, är Trötter dock mycket mer oförutsägbar, ungefär som Donald Trump.
Emellanåt lyckas han höja sig över sin lägstanivå och närma sig en seriös och saklig nivå. Trötter har oräkneliga brister, men jag tror ändå inte att han är helt förtappad. Det finns åtminstone ett litet hopp om att finna någon sorts intelligent liv i honom.
Ja du KlingsomKlang varför tar du inte googlar istället för låta andra göra det åt dig.
Inte mitt fel att du är lat.
Alla har sin egen Orban. Och sin egen Magyar. Vi får väl se hur det blir framöver.
Det finns ingen anledning att betvivla Péter Magyar nu när han genast sätter igång med att rensa ut orbanister och annat slödder. Det är för Ungerns och folkets bästa.
Meet the new boss, same as the old boss.
Personligen nöjer jag mig för tillfället med att det blev en ung förmåga som tar över alldeles oavsett vad som väntas.
Med tanke på utvecklingen i Usa så är det nödvändigt att föryngra politikerkåren om demokratin ska ha en chans att överleva.
”Efter förlusten i gårdagens ungerska presidentval är Viktor Orbáns segertåg brutet – och Sverigedemokraterna kan vända sin kappa efter vinden.
Margit Silberstein noterar hur den svenska politiken är full av livslögner.”
”Människor dras till en vinnare. Den sköna känslan att finnas med på segertåget, där framgång föder framgång. Viktor Orbán har transformerats till en förlorare. Hans magi är på upphällningen, vilket kan underlätta för de svenska fansen, Sverigedemokraterna, att markera avstånd och sätta i gång svartmålningen. Hittills har de ju bara uppmanats att ligga lågt för att det inte passar sig. Men livslögner är djupt rotade, det gör ont att slita dem ur kroppen. Och Sverigedemokraterna hade ju i så många år Orbán som föredöme, den illiberala demokratins fanbärare och hjälte.”
https://www.expressen.se/kultur/nu-kan-sd-borja–svartmala-orban/
Redan när jag var aktiv i SD i början av 2010-talet var det ”en bred kyrka”, trots partiledningens hårdföra metoder för att tysta all intern opposition och alla interna frifräsare.
I dag är SD ett ännu större parti, och jag är övertygad om att det finns många SD:are som innerst inne beundrar Orban, och det finns förstås också många SD:are som avskyr Orban.
Det kanske allra mest intressanta med Orban är att han har lyckats hålla sig väl med i stort sett alla ledare som i något avseende kan betraktas som nationalister, populister, nationalkonservativa, högerlibertarianer eller något liknande.
Vilken annan ledare har på en och samma gång lyckats odla goda relationer till Trump, Netanyahu, Millei, Abasclal, Bolsonaro, Erdogan, Putin, Xi Jinping, Vucic, Fico, Babis, Weidel, Wilders och Le Pen samtidigt?
Allt annat oaktat så finns det något exceptionellt med Orbans förmåga att bygga goda relationer till så olikartade ledare, som representerar så olikartade länder, ideologier och intressen.
Fillesofen- Det var för att Orban inte var globalist och EU-lakej, utan i första hand såg till sitt eget lands intressen. Lite som Kekkonen på sin tid även om det är knepigt att jämföra.
Nu är det ny ordning i Ungern och vem vet, kanske Magyar t o m blir inbjuden till nästa WEF och/eller Bilderbergmöte, om han är en good boy.
Hur är EU:s högsta inflation i landets intresse? Samtidigt som Orbán berikade sig och sina oligarkkompisar. Ungern är vanskött, och det var mest sannolikt detta som gjorde att folket ledsnade.
Hans: Jag håller med dig så långt. Ungerns ekonomi har gått ganska dåligt på senare år, och Orban och Fidesz började ta makten för givet. De tog sina väljares stöd för givet, och det straffade sig till slut.
En jämförelse från Västeuropa som inte har nämnts, men som kanske egentligen är mer relevant än allt tal om Putin och Trump, är hur de brittiska Tories vid två tillfällen under vår livstid har regerat sig sönder och samman efter fyra vunna val.
Vid det femte valet, 1997 respektive 2024, gick de på pumpen rejält och förlorade flera hundra parlamentsledamöter varje gång.
Efter 1997 lyckades de återhämta sig på 13 år, men den här gången är det mer tveksamt om de någonsin återhämtar sig. Det beror nog mer än något annat på hur Nigel Farage och Redotm UK kommer att lyckas hantera väljarnas förtroende.
Hans- Det var, huvudsakligen, tillskottet av förstagångsväljare samt mängden missnöjda ”unga vuxna” (dvs millennials) som tippade vågen till Orbans nackdel. Varje ledare som suttit så länge som han ådrar sig så småningom även en surdeg av förbittrade avundsmän- vilket Magyar är ett lysande exempel på- men det var ffa de yngre (och därför mest lättpåverkade) urbana väljarna som fällde avgörandet.
Det där med att Orban och hans ”oligarkkompisar” skulle berikat sig själva och vanskött Ungern är Brysselagitprop. Var Orban & Fidesz perfekt? Naturligtvis inte. Men de var det sista värnet, undantaget Fico, mot EU-globalisternas vansinne.
Det var såklart en kombination av en rad olika saker. Om ekonomin går knackigt, som den ungerska, och landet isolerar sig i Europa och drar sig mot en rysk diktatur i stället, är det inte så konstigt om man får folket emot sig. Så det är alltså bara propaganda att Orbán berikat sig själv och de sina under sina år vid makten? Allrightythen…
Orban var en typisk parasit som gladeligen roffade åt sig allt han kunde av sina grannar i EU samtidigt som han inte ville följa klubbens regler, ”Ungern är en av EU:s största nettobidragstagare”, och spelade tuff och arrogant mot EU och dess medlemsländer samtidigt som han kröp och var underdånig mot tyranner som Xi och Putin.
Orban påstod att han inte ville sälja ut sitt land till EU, men var mer än villig att sälja ut sitt land till Ryssland och Kina.
Jag skulle vilja påstå att det är precis tvärtom. Det är också därför Bryssel är överlyckliga nu när en anpassling lyckats bli vald och man kan kasta skit på hans motståndare.
Orbán utmålade ju EU som ett slags huvudmotståndare i valet. (Och Zelenskyj, vilket är ännu märkligare givet att Ungern redan fått undantag från att delta i 90-miljarderslånet till Ukraina.) Varför vill Orbán ens att Ungern är med i en union som han ogillar så mycket?
Jag drar mig för att spekulera i varför Zelenskyj vill att Ungern är med i en union som han ogillar. Men, ok, om jag ska gissa så vill han nog framstå som positiv. En bra kille helt enkelt!
Trötter: Världen är och förblir mycket mer komplex än vad du verkar förstå. Den här artikeln kan vara en bra början för att vidga dina vyer.
Ingen kan anklaga TVP World för att vara en Orbanvänlig källa eftersom kanalen kontrolleras av Donald Tusks liberala regering, som efter sin valseger 2023 såg till att rensa bort det inflytande över TVP som Lag och rättvisa (PIS) hade byggt upp under sitt regeringsinnehav 2015-23.
Därmed kan du med gott samvete läsa den här analysen. Den är skriven av en person som ger uttryck för en totalt ”anständig” världsbild, och du riskerar inte att bli besmittad av några obehagliga tankar. Och trots det lyckas den ge en inblick i hur komplex världen är utanför ankdammen.
Och då har vi inte ens pratat om Benjamin Netanyahus stöd till ”parasiten” Viktor Orban. Det ser jag verkligen fram mot att se din analys av. Betraktar du måhända även Israels premiärminister som en parasit? Det skulle ju om inte annat ligga i linje med vissa urgamla föreställningar.
https://tvpworld.com/92255343/nawrocki-visits-orban-in-budapest-ahead-of-hungary-election
Nog är jag väl medveten att världen är väldigt komplex, och jag anser mig vara hyfsat konservativ, men när så kallade konservativa människor online börjar okritiskt hylla prästväldet i Iran, diktatorn Putin, det kommunistiska Kina och reflexmässigt tar motsatt position gentemot ”globalisterna” och ”vänsterliberaler” bara för att vara motvalls och börjar låta som fascister så har en gräns passerat och deras konservatism visar sig vara en perverterad konservatism där de medvetet blundar för alla problem som omger deras hjältedyrkan när det kommer till ledare som Òrban och Putin.
Att myndigheter och mainstream media kan ha fel, är vinklade och ibland rent av ljuger innebär det inte att det gör det hela tiden! Det är i grunden inte en sund inställning att anta att de gör det hela tiden, vilket leder till att man okritiskt sväljer exempelvis rysk propaganda med hull och hår och blir därmed en så kallad nyttig idiot!
Sen är Israel och Nethanyahu en klass för sig då folk i främst i västeuropa inte vet hur det är att leva mitt i ett getingbo omringat av fientliga grannar och terroristarméer sponsrat av en apokalyptisk kult till regim i Iran, både Israel och Bibi förtjänar en bättre allierad än Òrban som i sin tur kysste fötterna på en ledare som är en allierad till Israels värsta fiende.
Trötter: Jag ansträngde mig för att hitta en analys från en källa som du skulle kunna läsa utan att bli upprörd. Du borde vara tacksam för det.
Någon som säkerligen känner tacksamhet är Bibi Netanyahu. Jag är övertygad om att Bibi är tacksam över att Viktor Orban har visat honom värme och välvilja i en situation när nästan alla andra EU-ledare har intagit en negativ eller direkt fientlig inställning till honom.
Eftersom Netanyahu (precis som Putin) är efterlyst av Internationella brottmålsdomstolen ICC kan han inte vara särskilt kräsen när han väljer sina vänner och allierade. Om Peter Magyar ska anpassa Ungern till normen inom EU innebär det säkerligen också en försämring av relationen till Netanyahu och hans regering.
Om Netanyahu hade känt till din existens, Trötter, hade han säkert varit tacksam för ditt stöd också, men jag tror även då att han hade satt större värde på stödet från en ungersk premiärminister än från en anonym svensk nätdebattör.
ICC:s arresteringsorder på Netanyahu var lång ifrån okontroversiell och kritiserades av både Frankrike och Tyskland, Italien och Polen sa att de inte skulle arresterra Netanyahu och israeliska ämbetsmän och den förra regeringen i Storbritannien hotade att dra in sin finansiering av organisationen, det var i stort sett bara yttervänster-regeringar som skulle arrestera Bibi som Trudeaus i Kanada.
Visst bjöd Orban in Netanyahu till Budapest. Men han bjöd också in Putin.
Största problemet med Orban som jag skrivit om tidigare var hans poliriska dubbelspel vilket gynnade honom själv i det korta loppet men som snabbt gjorde Ungern mer och mer till en pariastat inom EU, och saboterade aktivt EU:s stöd till Ukraina som 90 miljarder euro lånet som Ungern liksom Tjeckien och Slovakien var med och bidrog till, fanns ingen anledning för Orban att blockera lånet av finansiella skäl då Ungern inte betalade en cent.
Nej Orban var längden ingen bra allierad till Netanyahu även om han gladdes över hans stöd, men Rysslands nära band till Iran och Orbans krypande inför Putin hade inte bådat gott för Netanyahu eller Israel.
Trötter: Om Bibi Netanyahu hade känt till din existens är jag övertygad om att han hade varit djupt tacksam över ditt engagemang för att hitta goda vänner åt honom. Du är en sann matchmaker.
Med tanke på att Netanyahu vid sidan av efterlysningen från ICC sannolikt även kommer att stå inför en rättsprocess i Israel så snart han förlorar makten, så behöver han de vänner som han kan få.
Jag hoppas för Bibis skull att du och Peter Magyar lyckas ge honom den vänskap och kärlek som han behöver nu när Viktor Orban har förlorat makten. Ni kommer att ha mycket att göra när ni ska rädda Bibi från alla de åtal som han står inför såväl utomlands som inom Israel.
Skåjten: Jag unnar anhängarna av den globala liberala utopin att fira den här veckan. Deras system kommer förr eller senare att implodera under tyngden av sin egen orimlighet, och då kommer de inte att ha något att fira på mycket länge.
Du och jag och många andra har i alla möjliga och omöjliga sammanhang varnat de politiskt korrekta för att massinvandringen och mångkulturen (särskilt islams närvaro) kommer att förgöra det liberala samhället inifrån.
De flesta av dem har konsekvent vägrat att lyssna, och till slut kommer det att gå så långt att samhället imploderar i etniska och religiösa konflikter. Det är helt oundvikligt.
Den svårt sjuka samhällsmodellen måste dö, och därefter får vi bygga något nytt och bättre. Det här är varken första eller sista gången som ett tidigare högstående samhällssystem i praktiken begår självmord.
Riktigt vilka anhängarna av den globala liberala utopin är kan du kanske förklara men det låter som nåt som Le Pen eller Gert Wilders predikar. I Europa har vi en frihet som de flesta människor på Jorden inte har. Det är därför många människor vill komma hit.
Det har varit alldeles för lätt att ta sig hit och låta oss försörja dem. Antingen genom bidrag eller att de begår brott. I Sverige har vi nu skruvat åt det så att det inte ska fortsätta. Övriga EU-länder gör detsamma även om Spanien ännu inte förstått konsekvenserna. Att vi har ett antal latoxar som vi försörjer kommer inte att göra att Sverige går under.
Men visst vänsterpartierna vill ju fortsätta. Vi får se hur det går i valet i höst.
Anhängarna av den globala liberala utopin är de makthavare som har öppnat upp Sverige, Europa och Västvärlden för massinvandring, mångkultur, islamisering etc.
Friheten, särskilt den frihet som berör migration, religion (dvs islam), vissa sedvänjor (klankultur, kusingifte etc), tiggeri etc kommer förstås att behöva inskränkas kraftigt i framtiden om det ska bli någon ordning på Sverige och andra länder i samma situation.
Angående ideologisk kritik mot liberalismen behöver du bara lyssna på hur Åkesson lät för några år sedan, innan han började tala tyst om det för att inte förstöra sitt mysiga kramkalas med Simona Mohamsson.
”När han skulle byta valde han mellan Alternativ för Sverige, Medborgerlig samling och Ambition Sverige, som startats av vaccinkritiska SD-vilden Elsa Widding.
Högerextrema Alternativ för Sverige liknar SD, enligt Urban Pettersson.
– Ibland kanske jag kan tycka att de är lite väl mycket rakt på sak. Men det är ungefär som SD. Skillnaden är att AFS inte ändrar sin politik för att bli populära. SD har anpassat sig mer och blivit populistiskt. AFS ändrar inte på sina principer, säger han till Filipstads Tidning.”
”https://www.expressen.se/nyheter/politik/urban-pettersson-lamnar-sd-sunkig-partikultur/”
Att några byter parti är inte ovanligt i Sverige. Jag känner inte den här killen så jag har ingen koll på varför han gör som han gör. Att gå till ett pytteparti är en säker väg till att tappa inflytande. Men kanske hade han ändå inget att säga till om i Filipstad. Trots att de har varit med och styrt de senaste 4 åren.
@Arne Nilsson
Kan du redogöra för ditt inflytande utanför den här bloggen?
Jag betvivlar nämligen att något sådant finns överhuvudtaget. Men har jag fel så rätta mig gärna!
Jason jay smart om Ryssland.
Intressant och nytt om att kinesiska arbetare i Ryssland som protesterar på gatorna för att de inte fått betalt och osmon/rusguardis gör inget för att de är kineser skyddade av Xi.
Gör nog att ryska medborgare får sig en funderare.
Vad näst? Ryska kollegor till dessa som deltar i protesterna?
Regimkritik bland protesterna?
Dvs kan detta bli en fot i dörren för hur ryssarna kan börja protestera igen?
Som Jason spekulerar så pekar Orbans förlust tillsammans med andra nedmonterade rysk inflytande i världen på hur dessa troligen har en intern part i Ryssland som också förloras. Denna interna delen saknar vi förmåga att identifiera då det handlar om någon oligark som hanterade det samt kanske hade fördelar av det som nu har försvunnit.
https://m.youtube.com/watch?v=WZvfUSprmsI#
Tackar Dan, stött på tidigare men borttappad i växande kolla upp-listan. Tar tid att
sortera i bruset. Samtidigt alla konspiratörer/ virrpannor som glatt sprider ryss- Qatar- mb-smörja vidare och bara förvärrar bruset* ytterligare.
*Antagligen ”rännan” med sossen Jans ord.
Ps. https://x.com/i/status/2044037546326274500
Professor Gerdes i dag var också ganska intressant och pekar på ett Ryssland som kommer att få det svårare och svårare att klara av sitt krig. Nu utan Orban…
https://m.youtube.com/watch?v=G9wEG_ytUt4
Ganman är inte dum. Bra öga för absurditet och hyckleri
Cwejman är ofta pålitlig liksom Boström, räddar GP med ytterst skarpa texter men, ledningen är helt vänster. Dessvärre i likhet med vänstergiren vi ser med Svd och den pågående DN-marxfieringen av Expressen.
Russian dude pekar på en oroande rysk duma lag förslag som lagts.
Putin tillåts använda ryska soldater utanför Rysslands gränser. De 1.1milj har varit låsta till Ryssland därav användandet av kontrakts soldater samt att de snabbt inskrev de ockuperade ukrainska region i Ryssland så att de legalt kunde skicka soldater dit
17 min in
https://m.youtube.com/watch?v=dBL-o8IMNho
Låter som att Johan Westerholm landar i samma analys som debattörerna ovan.
Unger kommer inte att bli vänster utan provar med tisza bara en ny form av höger och kanske återgång till Orbans ursprungspolitik.
https://ledarsidorna.se/blir-ungern-ledare-for-en-modern-konservativ-hoger/
Då var det Tisdag och Ungern har försvunnit från rubrikerna. Orbán och Magyar, vilka var det nu igen? Pernilla har sagt nåt till Bianca, eller om det nu var tvärtom.
Ja ja, von der Leyen är nog lite glad fortfarande. Tills vidare. Och Aftonbladet/DN i den mån dom alls klarar av att vara glada.
En och annan fick sina fiskar varma, ett och annat blåöga delades ut. By proxy.
Om man själv får säga det, vilket man får på parti och minut. Intresset seglar i varje fall vidare bland kobbar och skär. Så jävla viktigt är inte det där Ungern.
Speciellt inte nu när man räknar med att dom inte kan jävlas. Eller rättare – ska jävlas. Den här nye killen är ju en fin EU-kille tills motsatsen har bevisats. Så lever man så länge får man se.
Sverige har länge gjort sig känt som konformismens högborg, och för tillfället är det vår nya nationalsport att ta fullständigt avstånd från Viktor Orban och Fidesz. I Sverige kan man förstås inte ta avstånd från delar av politiken och stödja andra, utan ”anständiga” svenskar måste driva sin dygdesignalering in absurdum, alldeles oavsett ämne.
Det är därför det är intressant att höja blicken utanför ankdammens gränser och se vilka som stödjer Orban. Vid sidan av de politiker som brukar avfärdas som extremister, putinister och fascister har Orban fått stöd av flera politiska ledare som det är betydligt svårare för den förment anständiga högern att avfärda.
Utanför Europa har vi Trump, Vance, Rubio, Kast, Milei och Netanyahu, dvs den fria världens ledare och hans närmaste medarbetare och allierade.
Ännu mer intressant för oss är kanske stödet för Orban inom Europa. Såväl Polens president Karol Nawrocki som Italiens premiärminister Giorgia Meloni gav sitt stöd till Orban. Även andra ledande politiker inom polska PIS och italienska FDI uttalade sitt stöd för Orban.
Detta borde oroa SD:are i allmänhet och debattören Arne Nilsson i synnerhet eftersom FDI och PIS är de dominerade partierna i ECR-gruppen där även SD ingår.
Min välmenande rekommendation till Arne och övriga SD:are är att ligga lågt i den här frågan för att inte förstöra relationen till sina viktigaste partigruppskamrater i EU-parlamentet. Ibland får man svälja bitterheten, för att citera ett kinesiskt ordspråk.
En analys av president Nawrockis stöd till Orban kommer från den polska statliga tv-kanalen TVP World. Jag valde TVP World som källa eftersom den ytterst kontrolleras av Donald Tusks liberala regering, och ingen kan anklaga den för att vara Putinvänlig eller ens Orbanvänlig. Analysen är snarare negativt inställd inte bara till Orban och Fidesz utan även till Karol Nawrocki och Lag och rättvisa.
Jag har lärt mig att vissa debattörer här är besatta av att misskreditera alla källor som inte ligger i linje med deras egna ideologiska övertygelser, men Donald Tusks regering och de medier som lyder under den måste vara möjliga att svälja även för Orbans mest inbitna motståndare.
https://tvpworld.com/92255343/nawrocki-visits-orban-in-budapest-ahead-of-hungary-election
Jag tycker inte om Orban. Han är en despot och kleptokrat. Att det finns folk som gillar honom inser jag. Av de du räknar upp är det väl endast Milei, Netanyahu och Meloni som jag gillar. De övriga ligger inom begreppet tokstollar i mitt vokabulär. Jag inser att du har en annan åsikt och det är helt OK, alla kan inte vara förtjusta i att folk i allmänhet får vara med och bestämma. Vissa gillar diktatur helt enkelt. Att större delen av världens folk lever i diktaturer eller halvdiktaturer är ju sorgligt. Men jag är glad över att Ungerns medborgare nu kanske får det lite bättre.
Arne: Jag räknade upp namnen på dessa olikartade politiker eftersom det visar hur komplex världen är. Orban har varit duktig på att bygga allianser både här och där. Du gillar vissa av hans vänner och ogillar andra, och samma sak gäller nog för de flesta av oss.
När jag var mycket ung, i valrörelsen 2002, började jag att sympatisera med SD och även att propagera för att få fler jämnåriga att rösta på SD.
Jag har som så många andra yngre nationalister utsatts för lärarkårens osmakliga och osakliga angrepp när jag har uttryckt mina åsikter och mina partisympatier.
Om jag har förstått det rätt är du född 1946, samma år som Donald Trump. Jag uppskattar att du på din ålders höst har kommit till någon sorts insikt om Sveriges problem och engagerat dig i SD.
Men det är verkligen sorgligt att du använder dig av exakt samma arrogant mästrande attityd som den politiskt korrekta lärarkåren när du ska argumentera mot mig och andra meningsmotståndare.
För min generation av svenska nationalister, som har ägnat majoriten av våra liv åt att motarbeta massinvandringen, mångkulturen och islamisreingen, är det oerhört osmakligt att behöva se en äldre sverigedemokrat bete sig på det sättet.
Det är trots allt vi, och särskilt de som är ännu yngre än oss åttiotalister, som kommer att behöva leva med följderna av din generations svek. Vi lever fortfarande med följderna av fyrtiotalisternas låtsatsrevolution 1968 och alla galna beslut som har fattats därefter.
Jag lastar självklart inte dig personligen, Arne, för allt elände som din generation har ställt till med. Men vetskapen om vad ni, på kollektiv nivå, har gjort borde ändå leda till en viss ödmjukhet hos alla fyrtiotalister, även hos dig.
Som generation, på kollektiv nivå, har ni verkligen stuckit kniven i ryggen på era barnbarn. Den svenska boomergenerationen (efterkrigsgenerationen) som helhet har många gånger om förbrukat all rätt att mästra sina barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Den rätten förbrukade ni, som kollektiv, egentligen redan under låtsasrevolutionen 1968.
Intressant det du skriver. Som du påpekar är jag lite äldre än vad du är. Jag växte upp på femtiotalet i ett vanligt arbetarhem. Inte fattigt men pengar var en bristvara. Omodern lägenhet, elda i kamin på vintern, is på insidan av rutorna när vi vaknade, enkel mat, inget varmvatten.
Sen dess har Sverige förändrats till ett av världens bästa länder. Den som inte själv upplevt den enorma skillnaden att vi nu kan åka på skidsemestrar, solsemestrar, äta all världens mat, vi bor i varma och välfungerande bostäder.
Ja den som liksom du tror att livet alltid sett ut som det gör för dig och dina vänner och att samhället nu är på väg mot kollaps, ni borde tala med era äldre anförvanter. Kanske är några priviligierade och växte upp i rikedom, jag har några kompisar som inte delar min uppväxt, men de allra flesta har fått det oerhört mycket bättre nu än när de var barn.
Om nuvarande koalition får fortsätta att regera kommer många problem att lösas. Om S med anhang vinner så blir det sämre. Så jag gör mitt bästa för att få folk att rösta rätt. SD i första hand men M och KD duger. Extremister som tänker rösta på AfS eller andra partier kastar bort sina röster.
Med denna glödande hyllning av gråsosseriet vill Arne få oss att förstå varför han är en tillgång för SD.
Arne: Jag vill börja med att be om ursäkt för att mitt svar har blivit något försenat. Jag hade mycket annat att göra i går.
Jag uppskattar verkligen att du tar upp mina äldre anförvanter eftersom deras uppfattningar i alla avseenden stärker mina argument och försvagar dina. Såväl mina föräldrar (femtiotalister) som deras föräldrar (tjugotalister, numera avlidna) var och är rörande överens om att Sverige var som bäst under perioden 1960-1990 och att det svenska samhällets förfall inleddes på allvar under 1990-talet.
De exakta förklaringarna till förfallet varierar lite från person till person, men det handlar om sådant som amerikaniseringen, globaliseringen, internationaliseringen, invandringen/mångkulturen, islamiseringen, nyliberalismen och inte minst Sveriges medlemskap i först EU och därefter även i NATO.
Nästan alla mina anförvanter var gammaldags, folkliga socialdemokrater. Undantaget var min farfar som stod längre till vänster. Vår sociala bakgrund är arbetare, bönder och lägre medelklass. Jag skulle placera mig själv i gränslandet mellan arbetsrklass och lägre medelklass (Medelsvensson).
Ju mer jag lyssnar till mina äldre anförvanter, desto längre ifrån dina åsikter kommer jag att hamna. Jag visade vår debatt för min far, och hans vänligaste kommentar om dig var ”förvirrad gammal gubbe”. De mer elaka kommentarerna vill jag helst undvika att skriva offentligt.
Vi har båda varit medlemmar i SD, och ingen av oss kunde känna igen oss i den världsbild som du företräder. Dina ståndpunkter avviker kraftigt från de som vi har mött bland gamla vänner och partikamrater inom SD.
Snarare än en äkta sverigedemokrat framstår du, Arne, som en gammal moderat eller folkpartist som till slut fick nog av Reinfeldts och Alliansens extrema invandringspolitik.
Lyckligtvis representerar inte dina åsikter framtiden för svensk nationalism, och inte för något annat heller för den delen.
Bäste Fillesof, Som jag skrev, jag har under min livstid upplevt förvandlingen av Sverige från ett ganska fattigt samhälle till ett av världens bästa. Detta fortsätter.
Jag har en mycket stor umgängeskrets. Den består huvudsakligen av svenskar som antingen fortfarande har fullt upp med jobb eller som trappat ner. Alla vittnar om hur bra de har det. Att Sverige har bekymmer med vissa invandrare påverkar inte livet för de allra flesta.
Om man inte är av den oroliga typen som läser på nätet, läser om mord, elände och personer som borde sitta i finkan eller skickas ut. Jag känner till allt detta men jag är en positiv människa. Jag tittar framåt och jag ser att Sverige är på rätt väg. Kanske är du ung, har inte hittat rätt jobb där du tjänar mer pengar än du gör av med och därför är avundsjuk? Visst, men hitta rätt jobb då. Så du kan leva gott.
Herr Arne (med eller utan penningar) är en sällsynt och närmast överydligt parodisk inkarnation av problemet med hela den arrogant och självbelåtet pompösa boomergenerationen (fyrtiotalister). På vänsterkanten har vi Jan Guillou och Gudrun Schyman i USA har vi ”Tomten i Vita i huset” och i SD har vi herr Nilsson.
Personangeppen haglar i vanlig ordning från herr Nilsson, och det tidigare intresset för mina äldre anförvanters erfarenheter och uppfattningar försvann all världens väg när det visade sig att de aldrig har befunnit sig i närheten av Arne Nilssons trångsynta lilla åsiktskorridor.
Vad som verkligen är positivt med människans åldrande är att det för eller senare innebär ett naturligt slut för alla förstockade gamlingar.
Det kan inte vara lång tid kvar av herr Arnes äventyr i politiken, och detta är i grunden något oerhört positivt. Det här skriver jag trots att jag har ett sådant sinne för humor att jag uppskattar herr Nilssons ambition att hålla sig relevant, eftersom han ständigt bjuder på ofrivillig komik i sina ambitiösa, men misslyckade, försök att läxa upp mer kunniga och seriösa personer.
Jag ser med andra ord också positivt på framtiden. Snart slipper vi Arne och övriga outhärdliga fyrtiotalister. Det kommer att bli oerhört skönt för alla andra.
Till och mina närmaste anförvanter, som bara är några år yngre än herr Nilsson, brukar tala om hur svårtuhärdligt det har varit att behöva spendera sina liv i närheten av den uppblåsta ”Jättepropen Orvar”.
Arne Nilsson, var inte så förbannat självbelåtet nedlåtande. Du och din generation har sett ett Sverige som ständigt blivit bättre, jag vet. Färdigställandet av folkhemmet- nästan iaf. Vi gen-X har sett hur Sverige ständigt försämrats. Ni boomers är precis som millennials bortskämda med förbättringar och innovationer och gnälliga mot alla som gungar båten och hotar status quo.
Skåjten: Jag håller med dig om att min egen generation Y (Millenials, åttiotalister) har många brister, särskilt i jämförelse med den yngre delen av generation Z.
Men att vi som generation skulle ha varit historiskt gynnade på det sätt som boomergenerationen var stämmer helt enkelt inte.
Vi är förvisso födda i det gamla Folkhemssverige, men vi har inte särskilt många minnen av det samhället.
Vi är ju framförallt uppvuxna under det 1990-tal när övermodiga globalistliberaler hävdade att historien hade tagit slut, men när saker och ting i Sverige och Västeuropa i själva verket började gå åt helvete på allvar.
De flesta av de tidiga offren för gruppvåldtäkter, förnedringsrån och liknande brottslighet är Milennials eller möjligen yngre medlemmar av generation X.
”Ungern och den avgående premiärministern Orbán har anklagat Ukraina för att ljuga om skadorna och vägrat släppa fram ett EU-lån på 90 miljarder euro till Ukraina.
Zelenskyj lovar att ledningen ska vara i drift snart. Löftet kan ses som ett sätt att sträcka ut handen till den tillträdande ungerske premiärministern Péter Magyar, som hittills varit reserverad i sin hållning till Ukraina.”
https://www.sverigesradio.se/artikel/zelenskyj-lovar-att-laga-skadad-oljeledning
”Flera europeiska Natoländer förbereder att ett ”europeiskt Nato” skulle träda i kraft i fall USA lämna alliansen, uppger flera källor för Wall Street Journal.
Drivande bakom initiativet är Tyskland. Landet har länge varit emot europeisk självständighet inom försvar, men det har förändrats med förbundskansler Friedrich Merz.”
”– Vi vidtar försiktighetsåtgärder och för informella samtal med en grupp likasinnade allierade, och kommer att bidra till att fylla luckan inom Nato när så krävs, säger Sveriges ambassadör i Tyskland, Veronika Wand-Danielsson till tidningen.”
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/uppgifter-sverige-deltar-i-forberedelse-for-europeiskt-nato/
Jag har inte mycket till övers för det nuvarande ledarskapet i Europa, men att bygga upp ett europeiskt NATO, på sikt befriat från US-amerikanskt inflytande, är en mycket god ide.
Med tanke på det uppenbara hotet från islam och det mer avlägsna men ändå allvarliga hotet från befokningsexplosionen i Afrika bör de europeiska länderna samarbeta så nära som möjligt inom försvars- och säkerhetspolitiken. När Putin och Lukasjenko en dag är borta från makten hoppas jag att även deras länder kan bli medlemmar i en sådan allians. Ett enat Europa från Dublin i väster till Vladivostok i öster skulle med gott mod kunna möta alla utmaningar som vi riskerar att ställas inför.
Även om Putin lämnar makten så är Ryssland ett land med ett ledarskap och en befolkning som inte är som vi i Europa. De har en märklig uppfattning om sig själva. De är ett herrefolk med en betydligt bättre moral än vi dekadenta européer. Detta gör att det inte går att samarbeta jämlikt med dem. Vi måste alltid vara på vår vakt eftersom de ständigt vill påminna oss om deras överlägsenhet.
Som ju inte stämmer.
Du kan fundera på varför många länder vill in i EU. Varför många människor från långthärifrån vill komma hit. Inte är det för att Europa är på dekis. Det är för att Europa är den bästa platsen på Jorden.
Med tanke på sin även för fyrtiotalistboomers exeptionellt uppblåsta arrogans är jag övertygad om att herr Nilsson skulle trivas utmärkt i ett land med herrefolksmentalitet, Ryssland såväl som något annat.
Men jag har ändå full förståelse för att det är en passande tillvaro för en förstockad gammal gubbe att sitta skämma ut SD i kommentarfälten.
Dessutom bjuder herr Nilsson hela tiden läsarna på ofrivillig underhållning, så jag uppmuntrar dig att kämpa på tills naturen tar ut sin rätt på allvar.
Därefter får du så att säga stå i för underhållningen i underjorden i stället. Det lär vara ett dystert ställe, så du kommer nog att muntra upp de stackars själar som tvingas vistas där.
Jag kan redan se framför mig hur du, ”Tomten i Vita huset” och Vladimir Putin kommer att sitta där i hettan och träta med varandra.
Ändå bra att Arne Nilsson SD visar prov på något som påminner om ren och skär rasism. Mindre imponerande att
Arne Nilsson bara törs ge sig på ryssar, som är vita, för att undvika möjliga konsekvenser. Att basha ryssar verkar ofarligt
tänker Arne Nilsson som inte vill få onda ögat från vare sig partiledningen eller media. Det är den sortens feghet som belönas i dagens Sverige och för den delen i gårdagens.
Ja, det är verkligen patetiskt att se hur många svenskar som alltid riktar sin inneboende rasism mot ryssar, ibland kryddat med lite rasism även mot ”lata greker”, ”aggressiva serber” och ”kriminella bulgarer”.
För den mer svagbegåvade halvan av den svenska befolkningen verkar ortodoxt kristna europeer kunna användas som syndabockar för i stort sett alla problem. Det är verkligen obehagligt att behöva ta del av detta elände.
@Arne Nilsson
Inte för att du gjort dig känd för att vara någon nyansernas man direkt men att kalla Europa för en plats är ändå att hårddra det. Inte ens på plats i Bryssel skulle det falla någon av isterbukarna in att kalla, och än mindre föreställa sig, Europa som en plats. Hur det kommer sig att just du gör det får du mer än gärna förklara utförligt.
Jag förstår hur du menar och håller med. Men bara delvis.
Där finns länder som Spanien, Portugal, irland och Storbritannien som åtminstone i nuet känns lite bekymmersamma. Adderar man det med Ukraina och andra gamla sovjetrepubliker börjar det kännas soppigt.
Ungern, Tjeckien och Slovakien ska tydligen tvingas till underkastelse eller tvingas lämna((kastas ut). Så slutsatsen blir att jag delar din åsikt som så, men inte din optimism. Inte ens Ukraina har inte räckt till för en verklighetsanpassning. Det är fara å färde för Europa.
Jag vill ge Arne Nilsson och de andra SD:arna chansen att förneka det efterhängsna rykte som startats av Ebba Busch och som säger Åkesson är lat och inte får något gjort när han betraktar sin navel där hemma i Sölvesborg. En mycket avlägsen bekantskap är således en bra grund att bestämt förneka sanningen och hätskt attackera fröken Busch. Kanske kan man blanda in Putin och dennes anhang på något hörn också. Nå, frågan behöver behandlas och det helst innan bristen på kvinnor i ledande position dyker upp som ytterligare ett problem för partiet.
Jimmie är den partiledare som på senare tid suttit längst av alla. Han tog på sig för mycket i början och ”gick in i väggen” efter ett antal år. Sen dess har han delegerat uppgifter till andra inom partiet vilket gör att han har ett rimligare schema.
Den som tror att man kan göra allt själv utan att ta hjälp av partikamrater saknar helt insikt i vad det innebär att vara partiledare. Eftersom SD är det parti som senast kom in i Riksdagen och nu lockar var femte svensk att rösta på partiet är givetvis de ledare som har färre väljare bakom sig avundsjuka.
Då slänger de ofta gliringar.
”Han tog på sig för mycket i början och ”gick in i väggen” efter ett antal år.”
Detta är inte helt korrekt, sanningen är att personen i fråga var starkt spelberoende och spelade bort avsevärda belopp.
Oavsett så ser Ebba betydligt trevligare och bättre ut än Jimmie tycker jag. Hon kan konsten att klä upp sig medans Jimmie mest ser ut som en slusk, även om kostymerna är dyrare nu än förr. Dessutom kan hon konsten att fängsla sin publik där Jimmie mest står och tramsar. Så KD får min röst alla dagar i veckan och inte minst valdagen.
Nu handlade det inte om att Jimmie skulle göra allt själv utan om Jimmie gjorde någonting alls om jag förstod Ebba Busch rätt. Du får jobba lite på din argumentation som blir allt för defensiv för att nå någon framgång. Din personliga insikt i vad det innebär att vara partiledare lämnar jag utan kommentar.
Om KD lockar var tjugonde väljare att rösta på dem medan SD lockar var femte så innebär det att väldigt många fler gillar SDs politik än KDs. Oavsett hur hårt partiledaren jobbar, ser ut eller klär sig.
Det betyder något, sen får du tycka vad du vill.
Och fortfarande attraherar Sossarna betydligt fler väljare än vad SD gör. Vad är herr Nilssons uppfattning om det? Ge oss nu din mest optimistiska och positiva analys av det här.
Läsarna behöver underhållning så här på torsdagseftermiddagen, och herr Nilsson är trots allt det här kommentarsfältets främste, om än också mest ofrivillige, underhållare.
”…medan SD lockar var femte så innebär det att väldigt många fler gillar SDs politik än KDs.”
Dock ogillar 80 % SD:s politik…
Av två dåliga partier så väljer man det minst dåliga måhända.
Saken är att Riksdagen består av hela åtta dåliga partier i varierande grad och att rösta på ett av dessa åtta dåliga partier bär mig emot.
Först måste jag gratta dig till en väl genomförd huvudräkning Arne Nilsson men nyckelordet som du förutsätter är om oavsett dina välkända föraningar. Du får helt enkelt återkomma med en sannolikhetsberäkning för att vara det minsta relevant. Lycka till!
Det är just inte länge sedan du jublade över Lawen Redars befolkningsblandning och konstaterade att ni i Sollentuna där låg i framkant.
Jag kan leta reda på inlägget bara för att bevisa din benägenhet att ljuga när du tror det gynnar dig och alltid helgardera dig för att vara säker.
Ja, gör det. Jag kommer också ett ihåg det inlägget. Ärligt talat förstår jag inte varför Arne är engagerad i SD. Han framstår i alla avseenden snarare som en typisk moderat från sin generation.
Har du källa på det?
Klart jag har. Kan du inte läsa innantill?
Har du en länk till det?
http://www.fristad.eu/2026/04/ungern-tog-chansen/
Titta efter signaturen Trötter. Hans läsokunnighet slår till gång på gång.
Länkar du bara till den här artikeln!
Du ber jämt om källor och länkar pga din egen läsokunnighet och sen anklagar du andra för läsokunnighet!
Det kallas för projicering, dessutom verkar du missa det faktum jag härmade dig!
Oj oj oj, en läsokunnig som kan härma. En imponerande härmapa. Projicering dig Trötter!
Annika Strandhäll visar prov på civilkurage och ryggrad när hon går ut i försvar av den offentligt avrättade f.d SD:aren Katja Nyberg. Jag är inget större fan av Strandhällskan men hon har betydligt mer stake än SD-ledningen som direkt kastade Nyberg under bussen när man riskerade dålig press. Alltså långt innan något bevisats och åtal ens väckts.
Tilläggas kan att SD-ledningen som väntat fick dålig press i varje fall trots sin ryggradslösa skademinimering.
Fascinerande att just detta inlägg från Hans fått över 100 kommentarer. Högt och lågt. Tydligen gillar många mina inlägg även om de inte håller med. Jag gillar att diskutera. Särskilt om man tycker olika. I yngre år startade jag ofta en diskussion och om det inte blev nåt drag i den så kunde jag byta åsikt mitt i för att få mothugg. Då får man argument som man själv kan nyttja för det man verkligen tror på. I Hans blogg finns det några som har bra argument för sin sak men andra tramsar mest.
Att de flesta inte vill framträda under sina namn betyder ju att de inte står för sina åsikter. Fegisar alltså.
”I yngre år startade jag ofta en diskussion och om det inte blev nåt drag i den så kunde jag byta åsikt mitt i för att få mothugg. ”
Du menar precis nyss och visst var du yngre då än nu. Annars kännetecknar det ett troll och anstår inte en medlem av SD:s påstådda elit. Vilket berättar allt man behöver veta om SD:s Arne Nilsson.
Arne Nilsson: Vi som engagerade oss för SD för mer än två decennier sedan fick lära oss att vara försiktiga med att framträda öppet med våra egna namn (annat än i officiella sammanhang).
Ditt beteende och även dina åsikter och attityder skvallrar tydligt om att du inte har varit engagerad för SD särskilt länge. För diskussionens skull bör du redogöra för när du började rösta på SD och också när du blev medlem av SD. Berätta gärna även vilket parti du stödde före SD.
För transparensens skull ska jag redogöra för min egen politiska historia: Jag röstade på SD för första gången i valet 2002 när jag fortfarande var mycket ung. Medlem av partiet blev jag i valrörelsen 2010 när SD äntligen lyckades få till en fungerande lokalförening i min hemkommun.
Jag lämnade SD 2016 i protest mot partiledningens beteende mot Gustav Kasselstrand och det dåvarande SDU. Jag röstade på AFS i i riksdags- och EU-valen 2018, 2019, 2022 och 2024. I år kommer jag att rösta på Örebropartiet i riksdagsvalet eftersom jag uppfattar att Markus Allard har mer politisk energi och drivkraft än Gustav Kasselstrand.
Jag vill dock poängtera att jag inte på något sätt tar avstånd från Kasselstrand eller från AFS. Jag planerar att återinträda i Svenska kyrkan 2029 enbart för att kunna ge dem mitt stöd i kyrkovalet.
Sen 2015 var jag aktiv inom Borgerlig framtid som bytte namn till Medborgerlig Samling. Detta efter att det uppstått en schism. Jag lämnade Medborgerlig Samling även om de hade bra idéer och jag hade varit med om att ta fram partiprogrammet. Jag insåg att de trots allt inte skulle få särskilt många som röstade på dem. 2017gick jag med i SD efter att en granne tagit med mig på ett SD-möte. Medlemmar som var aktiva berättade om hur de hade råkat illa ut under tidigare val och när ordföranden frågade vilka som ville ställa upp på listan i valet så räckte jag upp handen. Så hamnade jag inom kommunpolitiken. En av medlemmarna var Ludvig Aspling som ständigt tjatade om invandrarfrågor vilket ju inte är en kommunal fråga. Men nu sitter han på rätt plats. Du får väl fortsätta att kasta bort din röst. Vad gäller Örebropartiet så är det ju bara de som bor i Örebrotrakten som kan få in Allard eftersom det krävs 12 % i en valkrets. Annars är rösten bortkastad.
Arne: Jag uppskattar, på riktigt, att du berättade om din politiska bakgrund. Det gör det mycket lättare för mig att förstå dig och varför dina åsikter avviker såpass mycket från de sverigedemokrater som jag har lärt känna (även de som tillhör din generation).
Även om jag inte håller med dig om särskilt mycket, trots att vi har (haft) kopplingar till samma parti så kan jag se den politiska logiken i varför du tycker som du tycker och skriver vad du skriver. Det framstår som rimligt utifrån din utgångpunkt och din politiska bakgrund.
Fillesof.
du hade helt rätt när du skissade upp Arne Nilssons bakgrund. Självklart lämnade han moderaterna tiden innan han börjar redovisa och om det berodde på att Reinfeldt gjorde honom hemlös eller om bristen på Reinfeldt avgjorde saken. Men absolut, han är i själ och hjärta en moderat.
Som tänkt sig en karriär på ålderns höst och så chansen då att som äkta trotskist ta makt inifrån. Han vill återbörda SD till fadershuset och det sköter han utifrån bästa förmåga inifrån. Det visar att en röst på SD inte innebär vad man tror. Man får x-moderater på köpet som i allt var delaktiga i att den stora folkvandringen nådde Sverige och av samma anledning nu som då ser folkblandningen som Sveriges framtid. Det är också därför Jimmie Å sitter kvar fortfarande. Han kan inte avgå eftersom det leder till en inre konvulsion mellan x-moderater och SD-orginal i nuet som
partiet inte överlever.
Jag tror att du har rätt i risken/chansen för en stor konvulsion inom SD när Åkesson till slut avgår. De ideologiska skillnaderna mellan (milt) invandringskritiska borgare och äkta nationalister är trots allt avgrundsdjupa.
Det är den troliga förklaringen till att Åkesson tillåts slå dank nere i Sölvesborg och hans partister reagerar med ett sådant ursinne när någon dristar sig till att påpeka det. Utan Åkesson, kan någon se Jomshof och Arne Nilsson ta en fika ihop? För att sedan komma överens om någonting ö.h.t? Den falang Nilsson tillhör står närmast Kristersson men hoppas på någon inte fullt så befläckad i en nära framtid.
N Person: Ja, det ska bli verkligt intressant att se hur Arne och Jomshof och övriga ska lyckas hantera situationen när Åkesson väl lämnar partiledarposten. Jag skulle gärna vara en fluga på väggen vid deras eventuella fikastunder.
Även om det ger en fascinerande inblick i SD:s inre liv och alla falangstrider där så tycker jag att era interna problem borde kunna lösas ppå annan plats än här. Det tenderar till att bli tjatigt, väldigt tjatigt. Inte minst när man emellanåt byter åsikt bara för att få fart på debatten.
Arne Nilsson är fascinerad över att hans trollande gett över 100 kommentarer.
Detta av två orsaker, Hans låter det Nilssonska trollandet fortsätta och de andra kommentatorerna fortsätter mata trollet. Jag har sagt det förut, jag säger det igen:
MATA INTE TROLLET!
Det kan kosta i antalet kommentarer men det uppvägs av att bloggningen handlar om det den ska handla om och inte om Arne Nilssons trollande.
Men många kan inte låta bli att svara eller angripa mig. Fascinerande.
Du kan spela tuff nu men alla vet att du gråter dig till sömns när smällarna du åker på blir för hårda. Sosse-trollen är skickligare och bättre betalda.
Om du är samma Jan som tidigare har befunnit dig i ständig konflikt med kommentarsfältets högerfalang vill jag passa på att ställa en fråga till dig: Hur ser du på de etablerade politiskt korrekta (vänsterliberala) rödgröna partierna i relation till det utpräglat vänsterpopulistiska, närmast vänsternationalistiska, Örebropartiet?
Jag kan utvidga frågan till att även handla om relationen mellan BSW och Die Linke i Tyskland. Föredrar du den liberala/progressiva/politiskt korrekta vänstern eller de mer traditionella, patriotiska uppstickarna som har börjat dyka upp på vänsterkanten?
Detta är första gången jag lämnar ett bidrag så…
Jan: Jag ber om ursäkt för att jag förväxlade dig med den andre Jan. Det verkar i så fall som att som att den tidigare Jan har lämnat det här kommentarsfältet för gott.
Arne som är en hejare på huvudräkning kan räkna på hur många framtida SD:are han övertygat utifrån det positiva gensvar han möter. Vad jag kan se har Arne övertygat Trötter medans alla andra är emot Arnes moderata SD-variant.
Om det är en framgång?
Ja, ett rungande ja om man heter Arne Nilsson.
Men då ska man också minnas att han är moderat som Fillesof så tydligt avslöjat.
Varför tänker du så?
Det givna svaret måste bli ett därför!
”Halvhemliga, vinklade hemsidor och sociala medie-konton. Och så begär de ut handlingar i mängder, för att leta efter skit på regeringen. Socialdemokraternas försök att fulspela inför valet är inte vackert.”
”S säger att man vill bekämpa polarisering och det politikerförakt som populister göder, genom att agera så här ger man SD möjligheten att låtsas som att alla är lika goda kålsupare.”
https://www.dn.se/ledare/max-hjelm-om-s-haft-formagan-att-skammas-hade-de-gjort-det-nu/
Jesper: Du tar upp en verkligt intressant aspekt av debatten. Å ena sidan spårar det hela tiden ur, men å andra sidan är det ju det som driver trafiken.
Bloggägaren Hans är mig veterligen inte alls en professionell opinionsbildare men har ändå lyckats attrahera en stor svans (inklusive undertecknad) som ständigt fyller kommentarsfältet med mer eller mindre relevanta kommentarer.
Det är en stor framgång för en blogg som drivs av en vanlig privatperson. Om jag vore bloggägare skulle jag vara nöjd med det, även om jag säkerligen allt som oftast skulle bekymra mig över den hätska tonen i inläggen.
@Fillesof
Du har rätt ang den hätska tonen bland kommentarerna, jag har följt bloggen i över femton år men det började hetta till på allvar i samband med COVID och efter krigsutbrottet mellan Ryssland och Ukraina spårade det ur fullständigt, men något annat var ju knappast att vänta.
Vår käre ”kamrat sverigedemokrat” Arne Nilsson har dock fel när det gäller att kommentera/skriva anonymt dvs att det skulle vara ”fegt”, det är en rättighet som är grundlagsskyddad just för att slippa repressalier, så vad det anbelangar ska bloggägaren ha all heder eftersom det är ytterst få numera som följer den principen (och lagen). DGS och några till gör det iofs också, men de är så kärringaktiga att de blockar och censurerar alla som skriver sådant de inte gillar.
Sedan har du såklart rätt i att millennials har fått skörda det mesta av den bittra frukten från den idiotiska massinvandringspolitiken men jag är fortfarande förvånad över hur futtig deras reaktion blev eller är. Det verkar som om de har en reflex att dra rasistkortet t o m när det gäller sådant som drabbar de själva. Sedan finns det ju såklart vettiga millennials också förstås.
Skåjten: Med tanke på att jag ägnade större delen av 00-talet åt att försöka övertyga mina jämnåriga om att rösta in SD i riksdagen kan jag bara hålla med dig. Milennials i allmänhet är, eller var i alla fall på den tiden, ofattbart lättlurade och politiskt naiva.
Att Arne inte försvarar värdet av att kunna yttra sig anonymt beror nog på att han anslöt sig till SD såpass sent att det värsta åsiktsförtrycket redan hade börjat avta. Efter 2015 har det ju skett en viss tillnyktring av debattklimatet, om än inte av själva samhällsförhållandena.
Debatterna på DGS skulle jag överhuvudtaget inte stå ut med att delta i. För att beskriva Patrik Engellau kan man multiplicera anklagelserna som jag har riktat mot Arne Nilsson med tusen eller mer.
Ingen annan person, inte ens Jan Guillou själv, inkarnerar den självgoda boomergenerationen bättre än Engellau. Först var han 68-kommunist, sedan nyliberal och nu någon sorts falsk invandringskritiker. Jan Guillou har åtminstone varit hyfsat konsekvent i sin islamofili.
Engellau påstår sig alltid representera den hårt arbetande medelklassen, men det måste väl ändå vara uppenbart för alla att han i själva verket representerar den värsta sortens privilegierad överklass.
Engellaus låtsade ödmjukhet inför sin egen (föreställda) ”genialitet” måste vara något i särklass även i hans kretsar. Han är dock intressant som fallstudie över en åldrad människas aldrig sinande hybris.
Jag tror inte man ska underskatta bloggägarens bakgrund som moderat, som han f.ö delar med Arne Nilsson, heller i sammanhanget. Avståndet herrarna emellan är både en och annan gång inte särskilt stort. Egentligen så litet att ett Tidö-avtal dem emellan vore en gigantisk överdrift då de mestadels är helt överens.
Cwejman skriver om vänstern och Europeisk medias miss riktade förhoppningar om vad Tisza står för.
Identifierar att det troligen handlar om en återgång till ursprungs fidesz
Dvs ett nationellt, kulturellt Ungern först parti till höger som är fokuserat på att stoppa korruption.
https://www.gp.se/ledare/orban-ar-borta-men-ungern-har-inte-valt-en-ny-reinfeldt.972194db-f57b-4818-954e-2e2c267a6815
Journalisterna forsätter att hitta på nyheter baserat på känslor istället för fakta. Ett stort problem att vi inte har bättre medier.
Det låter väl alldeles utmärkt. Ungrarna ville ha bort Orbán, vilket gjorde att vänsteroppositionen ”offrade sig” och inte gick till val för sina egna partier och kandidater. Det fanns ingen annan väg. Men det betyder också att Fidesz mycket väl kan ta tillbaka makten efter nästa val om motståndarna är betydligt mer splittrade.
Orbans och Fidesz tanke med utformningen av det ungerska valsystemet har väl hela tiden varit att utnyttja oppositionens (tidigare) splittring till sin egen fördel.
Här vill jag återigen lyfta fram fallet Storbritannien. Torypartiet har i nästan tvåhundra år gynnats av det brittiska valsystemet, men de enorma framgångarna i opinionen för Reform UK gör att valsystemet kan leda till en totalt katastrof för Tories.
På 1990-talet gick det gamla konservativa partiet i Kanada under på motsvarande sätt. Ett valsystem som länge har gynnat ett visst maktparti kan plötsligt leda till en total katastrof för samma parti.
Det är faktiskt otroligt att en man (Cwejman) som har varit ordförande för ett av Sveriges galnaste politiska ungdomsförbund har utvecklats till landets kanske skarpaste ledarskribent. Linda Jerneck på Expressen håller också mycket högre klass än vad hennes bakgrund i LUF antyder.
Deras politiska tillnyktring visar att det existerar någon sorts hopp för mänskligheten. Därmed inte sagt jag själv skulle ha blivit en liberal, men jag har märkt att jag ofta håller med dem i sakfrågor. Det hade jag aldrig kunnat föreställa mig 2010.
Man kan med fog hävda att de vänsterliberala förhoppningarna om ett framtida ”liberalt” Ungern riskerar att grumlas är en annan take såklart. EU får fortsätta att gnissla tänder. Som en vis man lär ha sagt: den som lever få se!
I blogginlägget rubricerat ”Vid vägs ände” utmärkte sig de tre signaturerna ”Arne Nilsson”, ” ”Trötter” och ”Hans Li Engnell” för att i sina kommentarer utmåla Orbán som en som inte skulle respektera det ungerska valresultatet, alternativt ställa in valet, i ljuset av opinionsundersökningsresultaten. Signatärerna uttryckte sig i enlighet med det nationalstatshatande globalistiska narrativet där man måste utmåla Viktor Orbán – en ungersk fosterlandsvän och nationalist som i demokratiska val haft makten i 20 år – som en diktator.
Vad som hände var att det ungerska valet genomfördes och Orbán som den gode demokrat han är, avgick självmant, ty han förlorade valet. Tvärtemot vad de 3 signatärerna spred desinformation om.
Detta bekräftar bilden att sagda signatärer har rudimentära tillika förvrängda begrepp om centraleuropeiska förhållanden. De är således inga goda analytiker, utan lätta offer för globalistisk psy-ops.
Nu förlorade Orban så stort att han inte hade något egentligt val än att acceptera en valförlust.
Vad Orban förespråkade var en bastardiserad form av konservatism och nationalism. Hans krypande inför stormakter som Trumps USA och Putins Ryssland samt Xi Jinping Kina rimmade illa med hans ställningstagande om nationellt oberoende och självbestämmande.
Dessutom ägnade han dessa 20 år till att försöka göra Ungern till en enpartistat att han inte kunde avskaffa fria val berodde främst på två saker:
1: Han kunde aldrig få folket med sig på den punkten. Eftersom det skulle innebära att han helt skrotade landets nuvarande författning.
2: Som EU medlem var det otänkbart.
Globalistisk psy-op? Få mig inte att skratta henshjärna. Orban hade blivit genuint impopulär bland vanliga ungrare då även folk som tidigare avstått att rösta valde att gå till valurnorna.
Dessutom är Peter Magyar genuint konservativ och nationalistisk, men kommer inte låta sig bli en nickedocka till Putin som Orban är, som hade flera år på sig att diversifiera sig iväg från Ryssland när det kom till energi, men valde medvetet att inte göra det och låste in Ungern till ett energiberoende gentemot Ryssland. Sen var det hans läckta telefonsamtal till Putin där Orban kallade sig själv Putins mus, vilket inte gick hem ens hos några av de mest nationalistiska ungrarna på landsbygden!
Du skriver det ja. Men har du några länkar som understödjer ditt förryckta resonemang? Nej, självklart inte. Du kräver bara att läsarna ska imponeras av dina febriga fantasier som vanligt. Jag förstår att de flesta ignorerar dig och dina inlägg utan pardon. Fortsättningsvis ska jag göra som Arne Nilsson och helt ignorera dig så nu står du utan sällskap. Vilket man lätt kan förstå!
Och självklart har KonstapelKask som vanligt inga riktiga motargument att komma med.
Om du vill ha en debatt så kom med några riktiga argument istället för leka fiskare som trållar efter länkar.
@ Lögnhals 09:23:
Som ett utslag av hens grandiosa självuppfattning och påvra analytiska förmåga skrev hen i blogginlägget ”Vid vägs ände” följande:
”Att Orban ställer in valet för att han riskerar att förlora valet låter faktiskt väldigt sannolikt, wannabe diktator som han är.”
Och nu påstår hen att ”Orban kallade sig själv Putins mus”. Det ställer jag mig tveksam till.
Det är snarare så att Orbán, i sina ansträngningar att få till stånd en fred i Ukrainakriget, refererade till en saga för barn, där en mus [=Orbán/Ungern] hjälper ett lejon [=Putin/Ryssland] som har hamnat i ett nät.
Det är snarare så att Orbán, i sina ansträngningar att få till stånd en fred i Ukrainakriget
Orbán har knappast ansträngt sig för att få till stånd en fred i kriget. Snarare har han motarbetat Ukrainas möjligheter att försvara sig och därigenom underlättat för Putin. Men någon fred har det knappast syftat till.
@ Hans 15:03:
På vilket sätt motarbetar han Ukrainas försvar?
Orbán vill verkligen ha fred. Jag fattar inte hur du kan få det till att han vill ha ett fortsatt krig. Han är nationalist och månar om sitt land, och även om den ungerska minoriteten i Ukraina. Denna minoritet används som värnpliktiga soldater av den ukrainska militärmakten i kriget. Dessa ungrare riskerar således att dö i krig, vilket Orbán inte vill.
Men detta förstår du inte, eftersom du har fullt upp med att demonisera Orbán, t.ex. genom din kommentar i blogginlägget ”Vid vägs ände”:
”Orbán har kanske redan inlett Operation Inställt Val.”
Orbán vill verkligen ha fred. Jag fattar inte hur du kan få det till att han vill ha ett fortsatt krig.
Orbán har lett en regering som lydigt rapporterat till Kreml från EU:s möten. Inspelningen på den ungerska utrikesministerns samtal med Lavrov är oerhört avslöjande. Således har Ungern under Orbán placerat sig självt under Putins stövel. Hans veto mot lånet på 90 miljarder har varit ett sätt att obstruera. Ungern har ju undantag och riskerar inga egna pengar här. Under hela valrörelsen utmålades Zelenskyj som den stora fienden, och Orbán har som bekant också ifrågasatt Ukrainas suveränitet. Orbán står fast förankrad i den ryska fållan, vilket givet den rysk-ungerska historien är mer än anmärkningsvärt. Magyar verkar ha en betydligt mer nyanserad hållning.
Zielinski mördas? 0=intresse. Däremot:
– Melania och han har endast ett resonemangsäktenskap det är en fasad. Att de lever helt åtskilda är välkänt!
– Slemmig beter sig konstigt, tafsar på brottare ”You are very beautiful”, flikar en annan in. Och alla beundrande omdömen över Syriens förvånade president sen? Trump ”He is beautiful, handsome” om sitt val av Hegseth osv. Utseende och yta jämt!
– Och allt ska vara pråligt, glitter, guld och fab 5. Även kvinnor, de är bara dockor accessoarer som ska glänsa på honom? En ungefärlig sammanfattning efter jobbtjejernas AW. Mja ni är fördomsfulla? (favoritord) försöker jag. Fast…?
Vad pågår där i Vita huset?
https://m.youtube.com/watch?v=IslF_EyhMzg
Man ska också komma ihåg en annan ungrare som har varit väldigt politiskt viktig de senaste 30 åren och som nu mer eller mindre är borta och hans inflytande kanske också kommer att minska. Jag pratar om Orbans ärkefiende Soros.
Har inte hört att han har dött ännu men han har ju lämnat över sin ”välgörenhets” organisation till sonen. Mycket av vänster inflytandet har finansierats av Soros samt nu mera vet vi också at USAid bidrog här ock där. Så de kommande åren kanske utvecklas annorlunda. Musk spenderade pengar på valet i usa samt har enligt utsago en öppen plånbok för att legalt stödja alla fall av censur på x.com. dvs högern har kanske tillgång till mer pengar nu.
Reform uk har donation på 30 milj I år. 100.se tror jag fick en slant så att de kunde starta.
Gbnews samt unherd.com finansieras så vitt jag vet av en höger fallang. Samtidigt så finns det mycket rika silicon valley liberals som kanske blir aktiva liksom Bill Gates. Sam bankman fried är ett annat exempel på vänster finansiering som försvunnit.
Kina har släppt nya siffror om sin befolkningsmängd. Folk kliar sig i huvudet.
China observer.
https://m.youtube.com/watch?v=_O0D0aZaXeQ
Har inte haft tid att verifiera med alternativa källor