Den årliga Pridefesten står för dörren. Homo,- bi- och transpersoner (och människor som definierar sig med alla möjliga bokstavsförkortningar) kommer under festliga omständigheter gå den årliga paraden. Och hbtq-frågor kommer att diskuteras på otalet sammankomster. Som vi nyligen såg i Vilnius är det långt ifrån lika populärt i vissa andra länder som i Sverige.
Men Pride är inte bara bögarnas, flatornas och transpersonernas dagar. Det är också sexarbetarnas. Precis som i fjol kommer Riksorganisationen för sex- och erotikarbetare i Sverige, Rose Alliance, att ha ett flak i tåget. I år för att särskilt hylla minnet av den mördade sexarbetaren Petite Jasmine. För hennes öde bär inte bara gärningsmannen utan hela det politiska Sverige ett ansvar.
Mainstreammedia uppmärksammar alltid Pride, men toleransen sträcker sig sällan till de människor som på olika sätt arbetar med sex. Dessa är inte bara diskriminerade i lag utan förtigs överallt. Deras rättigheter diskuteras inte, förutom i egenskap av ”brottsoffer” (som de av somliga anses vara i sitt arbete).
Man måste förstås inte vara bög eller flata för att gilla Pride. Och man måste inte gilla Pride för att man är bög eller flata. Långt ifrån alla är med på det gigantiska jippo som festivalen i praktiken är. Men att lyfta in sexarbetarna i den är viktigt. Det är en grupp som det ofta pratas om men sällan pratas för.
För mig handlar Pride mer om ett tankesätt än aktivism i färgglada kläder på ett lastbilsflak. Att acceptera att alla inte är och tänker som du. Att acceptera att andra människor har preferenser och tankesätt som du inte delar eller ens förstår. Att respektera din grannes, arbetskamrats och kursares sexuella läggning och val i livet.
Det behöver inte vara svårare än så. Men så länge vi exkluderar alla sexarbetare, är den omtalade svenska toleransen inget värd.
Tidigare bloggat:
Stå upp för sexarbetarna!
Sveriges tolerans vad gäller HBT är egentligen mer förundrande än den inkonsekventa hållningen till sexarbetare.
I frikyrko- och nykterhetspuritanismens högborg i Europa, sticker det ut som en basketspelare i Hong Kong.
Men pga åsiktskonformismen och flockmentaliteten vet vi också att det kan svänga fort.
Är det risk att synen på HBT vrids tillbaka i mer traditionell svenskpuritansk riktning om det blir opportunt för eliten i medierna och universiteten?
Jag fick nyligen uppleva pride-paraden i San Francisco efter att högsta domstolens domar i DOMA och Prop. 8 hade fallit. Det är vår tids medborgarrättsrörelse! Glädjen gick inte att ta miste på!
Arbetade på en arbetsplats med traditionellt många HBT-personer och själv var jag hetero. Dagligen fick jag höra hur äcklig jag var som var hetero och när jag berättade att jag skulle gifta mig med en kvinna så återkom fantasier om brölloppsnattens heterosexuella ”hemskheter”. När vi hade heteropar som gäster som visade ömhet mot varandra brukade mina HBT kollegor viska att de höll på att spy av att se dom. Jag var tvungen att till sist byta arbetsplats. Så det kan se olika ut… Mot min bakgrund så tycker jag att det borde lyftas fram att det kan diskrimineras även från HBT håll. Ja, från bägge håll.
@ Anonym 28 juli 2013 12:20
Minoriteter – oavsett om det gäller HBT-personer, sexarbetare, svarta etc – har haft en tendens att ställa sig längst ut i andra ändan av skalan gentemot det normativa och konventionella samhället för att uppnå ett slags hävstängseffekt.
Libertarianske historikern Thaddeus Russell skrev nyligen en kritikerhyllad bok i ämnet "A Renegade History" där han poängterar att:
"it was those on the fringes of society whose subversive lifestyles helped legitimize the taboo and made America the land of the free.
In vivid portraits of renegades and their “respectable” adversaries, Russell shows that the nation’s history has been driven by clashes between those interested in preserving social order and those more interested in pursuing their own desires—insiders versus outsiders, good citizens versus bad. The more these accidental revolutionaries existed, resisted, and persevered, the more receptive society became to change. "
http://mises.org/daily/5040/A-Renegade-History-of-the-United-States
t was those on the fringes of society whose subversive lifestyles helped legitimize the taboo and made America the land of the free.
————————————-
Knappast.Att Usa ser ut som det gör beror på att marknaden i symbioas med politiker skapade förutsättningar (oftast med våld som medel) som gav den så stor frihet som möjligt att göra vad den ville.